چرا سنگفرش‌های صحن انقلاب عوض شد؟

چرا سنگفرش‌های صحن انقلاب عوض شد؟

خبر بهسازی و تعویض سنگفرش صحن انقلاب را هفته پیش در همین ستون نوشتیم. حالا جزئیات و دلایل این اقدام عمرانی را از قول مهندس غفاری، معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی  بخوانید:
«مطالعات اصلاح و تعویض سنگ‌های کف صحن‌ انقلاب از سال ۹۴ در قالب یک طرح مطالعاتی تخصصی انجام شد. اصلاح عایق رطوبتی صحن نیز از دیگر موضوعاتی بود که از سال ۹۶ مطرح شد و در بازه‌های زمانی مختلف ترمیم‌های موردی روی آن انجام گرفت اما این اقدامات، به دلیل سطحی و محدود بودن عملیات، جوابگو نبود و با برطرف کردن یک نشتی، مدتی بعد نشتی از جای دیگری خود را نشان می داد.عمر مفید سنگفرش حدود ۲۰ سال است و سنگفرش‌های این صحن قدیمی در سال ۸۱ به بهره‌برداری رسید و با وجود کیفیت سنگ‌ها، عمر مفید آن‌ها نیز به پایان رسیده است. در طرح جدید ، سنگ‌هایی با ضخامت بسیار خوبِ 5 سانتی متر در نظر گرفته شده تا دوام بیشتری داشته باشند. جنس و ساب سنگ هم از نوعی است که بازتابش نور ملایم‌تر و لغزندگی کمتری ایجاد کند.
 بنا بود پروژه از ابتدای سال جاری کلید بخورد اما به دلیل پیش‌بینی تشرف گسترده زائران در دهه کرامت امسال، با هدف تأمین آسایش و رفاه حال آن‌ها، اجرای پروژه را تا نیمه دوم خردادماه به تعویق انداختیم.  این پروژه تا نوروز سال 1402 به اتمام خواهد رسید تا شرایط برای میزبانی از خیل زائران در ایام نوروز فراهم شود. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه