قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟

واکنش تهران به درخواست «بورل» برای ادامه مذاکره و جلوگیری از افزایش تنش

قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به درخواست جوزف بورل مسئول هماهنگ‌کننده برجام برای بازگشت سریع به گفت‌وگوهای وین به‌منظور آنچه وی جلوگیری از افزایش تنش پس از صدور قطعنامه  اخیر شورای حکام علیه کشورمان خوانده بود، با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا گفت: قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟!


سعید خطیب‌زاده اظهار کرد: سیاست یک بام و دوهوای واشنگتن سال‌هاست که برای همه روشن است. وقتی این اظهارات برخی مقامات آمریکا را می‌شنوید که ازیک‌طرف می‌خواهند خطای دولت ترامپ را جبران کرده و کنشگر مسئولی در نظام بین‌الملل باشند و حقوق بین‌الملل را رعایت کنند و از طرف دیگر ادامه سیاست‌های شکست‌خورده دولت ترامپ را در رفتار آن‌ها می‌بینید، این موجب بی‌اعتمادی است.
وی بابیان اینکه ما قبل از نشست شورای حکام و ارائه قطعنامه آمریکایی‌ها تلاش کردیم مسیر توافق را هموار کنیم، اضافه کرد: ابتکار ایران از طریق آقای بورل به گوش طرف مقابل رسانده شد و ما حتی برای اولین بار از طریق دو وزیر خارجه دیگر این ابتکار و پیشنهاد ایران را منتقل کردیم و یک بازه زمانی طراحی و نقشه راهی داده شد، اما آمریکایی‌ها  با این برداشت غلط که می‌توانند اهرم‌سازی کنند، توافق را به تأخیر انداختند که به شورای حکام رفت و ما هم به این اقدام پاسخ مناسب دادیم.
وی افزود: مذاکرات از ریل خارج نشده ؛ بنابراین اگر آمریکایی‌ها بپذیرند ذیل برجام و قطعنامه2231 باید همه حلقه‌های تحریم و فشار حداکثری را کنار بگذارند و نخواهند اجزایی از فشارها را حفظ کنند، توافق به‌سرعت قابل‌دسترس است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که گفته بود اگر تهران از خواسته‌های فرابرجامی دست بردارد، توافق ممکن است نیز پاسخ داد و با یادآوری اینکه اصطلاح فرابرجامی را جمهوری اسلامی ایران در مورد زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها به‌کار برد، اظهار کرد: ظاهراً دولتمردان آمریکایی از این واژه خوششان آمده و گمان می‌کنند می‌توانند از آن به نفع خود استفاده کنند و میراث ترامپ را فرابرجامی تلقی کنند.

شایعه کناره‌گیری باقری
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در واکنش به شایعاتی مبنی بر کناره‌گیری علی باقری، گفت: همه کارها و اقدامات در وزارت امور خارجه انجام می‌شود و مذاکره‌کنندگان بی‌توجه به برخی شایعاتی که باهدف ساخته می‌شود، مشغول کار هستند؛ درباره شایعات، موضع رسمی گرفتن کمال بی‌انصافی است.

پرونده اختلافی با ترکیه روی میز آستانه
خطیب زاده در پاسخ به پرسش دیگری در مورد واکنش تهران به حملات ترکیه علیه شمال سوریه و عراق و گمانه‌زنی‌ها در مورد تلاش برای تصرف بخش‌هایی از شمال این دو کشور هم روابط ایران و ترکیه را خوب، چندلایه و راهبردی نامید، ولی تأکید کرد: پرونده سوریه از پرونده‌های اختلافی (بین دو کشور)است که تلاش کردیم به‌عنوان دو کنشگر از فرایندهایی ازجمله روند آستانه این موضوع را حل‌وفصل کنیم. سیاست ما روشن است و در نشست اخیر آستانه به‌صورت روشن به دوستان ترکیه گفتیم که جنگ به‌هیچ‌وجه راه‌حل نیست و تمامیت ارضی  و حکومت مرکزی سوریه باید حفظ شود.وی به جریان داشتن برنامه‌ریزی برای سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین پرونده‌های ما در منطقه همکاری‌ها با ترکیه است و در سال‌های گذشته یکی از باثبات‌ترین روابط را با ترکیه داشته‌ایم.

لاوروف آخر هفته به تهران می‌آید
خطیب زاده همچنین از سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران در آخر هفته خبر داد.

آزادی نفتکش ایران در عمل اتفاق بیفتد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره وضعیت کشتی‌های توقیف شده یونانی پس از حکم آزادی نفتکش و محموله نفت کشورمان در این کشور هم بابیان اینکه امیدواریم در عمل شاهد آزادسازی محموله نفتی متعلق به مردم ایران در یونان باشیم، گفت: مراحل قضایی نفتکش‌های یونانی در حال طی شدن است. برای اینکه فرایند آزادسازی کشتی‌ها انجام شود، دولت یونان از طریق وکلا تلاش کرده مستندات لازم را آماده کند. 
خطیب‌زاده همچنین درباره ادعای یک رسانه آمریکایی در مورد اینکه خواسته فرابرجامی ایران خروج سپاه، قرارگاه خاتم‌الانبیا و برخی نهادهای دیگر از فهرست «FTO» بوده هم تصریح کرد: برخی منابع رسانه‌ای در توهمات خود اول «FTO» را مطرح، سپس آن را بزرگ و کوچک و درنهایت از توافق به‌عنوان خواسته فرابرجامی خارج کردند، درحالی‌که مسائل بین ما و آمریکا محدود به یک موضوع نیست و برخی طرف‌ها هستند که مایل‌اند ابعاد دیگر اختلافات را بپوشانند و سعی می‌کنند یک موضوع را پررنگ کنند.

عاملان و آمران ترور سردار سلیمانی تا ابد در ترس زندگی می‌کنند

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره اذعان پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا به نقش داشتن و همکاری برخی عناصر امنیتی عراقی در ترور سردار سلیمانی و توقع دولت ایران از حکومت عراق در پیگیری این موضوع با تأکید بر اینکه آنچه در خاک عراق رخ داد جنایت آشکار بود و عاملان، مباشران و مشاوران در حال تعقیب هستند و رها نخواهند شد، گفت: با دوستانمان در عراق با همکاری‌های اطلاعاتی و نزدیک  قوه قضائیه به‌عنوان مسئول پرونده پیگیری‌ها را تا آخر انجام می‌دهیم.
وی افزود: اظهارات برخی جرثومه‌های فساد و سرکردگان دروغ و تزویر و ریا از سهم‌خواهی‌های داخلی است، عاملان، آمران و مباشران و همه کسانی که در این جنایت دست داشته‌اند، باید تا ابد در ترس زندگی کنند.

خبرنگار: قدس-آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه