سنگ قلاب زلنسکی!

پس از بی‌نتیجه ماندن الحاق به ناتو، حال سران اروپا به اوکراین وعده پیوستن به اتحادیه را می‌دهند

سنگ قلاب زلنسکی!

در اقدامی کم‌سابقه که باید آن را مهر تأییدی بر جنگ‌طلبی اروپا و همچنین حمایت بی‌چون و چرای بروکسل از اوکراین در تقابل با روسیه قلمداد کرد، سران سه کشور بزرگ اتحادیه روز پنجشنبه ضمن سفر به کی‌یف با ولودمیر زلنسکی دیدار کردند.


هر چند پیش از این بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس یا برخی دیگر از مقامات کشورهای اروپای شرقی ضمن سفر به کی‌یف حمایت خود از زلنسکی را اعلام کرده بودند با وجود این، حضور همزمان سران سه کشور قدرتمند اتحادیه در نزدیکی خط نبرد با مسکو معانی مهم‌تری دارد. «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر ایتالیا همراه با یکدیگر به وسیله قطار، خود را به پایتخت اوکراین رساندند. «کلاوس یوهانیس» رئیس جمهور رومانی هم به صورت جداگانه به این کشور وارد شد. رسانه‌ها اعلام کردند همزمان با ورود سران کشورهای اروپایی به پایتخت اوکراین، آژیر خطر حملات هوایی در شهر کی‌یف شنیده شده است. در ادامه، سران سه کشور با حضور رئیس‌جمهور اوکراین نشست مشترک برگزار کردند که امنیت غذایی، کمک تسلیحاتی و حمایت از اوکراین مهم‌ترین موضوعات مورد بحث بود. 

موافقت اتحادیه اروپا
با وضعیت نامزدی عضویت اوکراین

نکته جالب نشست اخیر، وعده دوباره سران اروپایی برای پیوستن سریع اوکراین به اتحادیه بود. «امانوئل مکرون» در این باره گفت او و رهبران اروپایی از تأیید وضعیت نامزدی فوری اوکراین در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند. این در حالی است که کمیسیون اروپا نیز روز گذشته موافقت با اعطای وضعیت نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا را تأیید کرد. در نشست خبری کمیسیون اروپا در این زمینه اعلام شد: وضعیت برخی دیگر از کشورهای خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا از جمله گرجستان متعاقباً بررسی می‌شود و کشورهای دیگر مانند بوسنی و هرزگووین باید اقدامات بیشتری برای دریافت شایستگی لازم انجام دهند. رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی، تأیید نامزدی این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا را «گام بزرگ رو به جلو» توصیف کرد و گفت: کی‌یف از حمایت قدرتمند کشورهایی نظیر فرانسه و آلمان برخوردار است. در پی آن وبگاه «بلومبرگ» نوشت: کمیسیون اروپا در اقدامی نمادین تأیید کرد اوکراین و مولداوی وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را دریافت کنند. اورسولا فون‌درلین، رئیس کمیسیون اروپا هم در پیامی توییتری در این‌باره نوشت: اوکراینی‌ها تا به حال حدود ۷۰درصد از قوانین و هنجارها و استانداردهای اتحادیه اروپا را اعمال کرده‌اند. وی تأکید کرد: اوکراینی‌ها آماده این هستند برای دورنمای اروپایی از جان خود مایه بگذارند. ما خواهان این هستیم که با ما، رویای اروپایی را زندگی کنند.

سراب وعده‌ها
وعده تازه سران اتحادیه به زلنسکی و گام تازه کمیسیون اروپا در این مسیر وقتی مهم به نظر می‌رسد که توجه داشته باشیم همین دام غربی‌ها، یعنی دادن وعده‌های رنگارنگ بود که با فریفتن زلنسکی پای اوکراین را به تقابل نظامی به روسیه کشاند. آمریکا و اروپا پیشتر با مطرح کردن ایده پیوستن این جمهوری تازه استقلال‌یافته شوروی سابق، زلنسکی را خام و وارد گرداب کردند. در ادامه، همان‌ها از جمله جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اشتباه کردیم به اوکراین وعده عضویت در ناتو دادیم اذعان کردند بروکسل در دادن قول‌هایی که نمی‌توانسته آن‌ها را عملی کند دچار اشتباه شد. زلنسکی هم 24 اسفند ماه و در حالی که تنها 20روز از آغاز جنگ گذشته بود ضمن اذعان به ناامیدی از وعده‌های غرب، صریحاً عضویت اوکراین در ناتو را امید از دست رفته خواند.
این ماجرا در موضوع پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا هم در حال تکرار است. اکنون به نظر می‌رسد غرب به دنبال آن است با سوءاستفاده دوباره از جاه‌طلبی رئیس جمهور اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا وی را برای ادامه تقابل با پوتین ترغیب کند. ولی به روشنی قابل درک است که باوجود اقدامات انجام شده، وعده پیوستن کی‌یف به اتحادیه حداقل در کوتاه مدت چندان قابل دستیابی نیست. همین چند روز پیش کلمان بون، نماینده وزیر امور خارجه فرانسه در امور اروپا گفته بود: تلاش اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشد تا به نتیجه برسد. این یعنی حتی اگر عضویت اوکراین از سوی کشورهای عضو تصویب شود روند عضویت کامل در این اتحادیه سال‌ها طول خواهد کشید و ممکن است توسط هر کدام از 27عضو وتو شود. الحاق رومانی به اتحادیه اروپا ۱۰ سال به طول انجامیده که این امر از پیچیدگی و زمانبر بودن این روند به شکل عادی حکایت دارد. یا کشوری مانند ترکیه از 16 سال پیش درگیر این ماجراست.
 به نظر در شرایط کنونی موضوع پیوستن سریع کی‌یف به اتحادیه چیزی جز نمایشی جنگی مقابل مسکو نبوده و به‌ هیچ‌ وجه پذیرفتنی نیست، چراکه کشورهای اروپایی نمی‌خواهند در حالی‌ که اوکراین درگیر جنگ است آن را به خود ملحق و بحران را به خاک اتحادیه بکشانند. ضمن اینکه اوکراین نه‌تنها از نظر جغرافیایی، بلکه به دلیل عوامل متعدد شرایط پیوستن به اتحادیه اروپا را ندارد و تا رسیدن به این هدف نامعلوم هنوز راه درازی در پیش دارد.

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه