تلاش صهیونیست‌ها برای تأمین گاز اروپا

تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با قدس اهداف رژیم اسرائیل از حفاری در مناطق مورد مناقشه با لبنان را بررسی می‌کند

تلاش صهیونیست‌ها برای تأمین گاز اروپا

تحلیل سکوت معنادار چند روزه حزب الله درباره اقدام رژیم صهیونیستی حاکی از آن بود که مقاومت لبنان یا در حال ارزیابی است و یا برای اتخاذ موضعی خاص صبر راهبردی به خرج داده است.

پس از ورود کشتی واحد تولید و ذخیره سازی رژیم صهیونیستی به نام ENERGEAN POWER LNG به منطقه مورد مناقشه در مرزهای دریایی لبنان، پرونده اصلاح فرمان 6433 برای تعیین مرزهای دریایی انحصاری و تصویب خط 29 به عنوان مبنای مذاکره با رژیم صهیونیستی و گسترش مرزهای دریایی جنوب لبنان به میزان هزارو430 کیلومترمربع، برای اضافه شدن به منطقه مورد مناقشه قبلی که مساحت آن 860 کیلومتر مربع بوده و با خط 23 هم مرز است، دوباره مطرح شده و این مسئله واکنش جدی مقامات و سیاسیون بیروت را برانگیخته است. به دنبال انتشار خبر استقرار کشتی یونانی توسط رژیم صهیونیستی در میدان کاریش، «میشل عون» رئیس جمهور لبنان با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور این کشور دیدار کرد و جزئیات این رویداد را بررسی کردند. خروجی دیدار عون و میقاتی آن بود که آن دو از ستاد کل ارتش این کشور بخواهند اطلاعات دقیق و رسمی از این کشتی و اهدافش را در اختیار ریاست جمهوری قرار دهند تا اقدام لازم درخصوص آن صورت گیرد.

تحلیل سکوت معنادار چند روزه حزب الله درباره اقدام رژیم صهیونیستی حاکی از آن بود که مقاومت لبنان یا در حال ارزیابی است و یا برای اتخاذ موضعی خاص صبر راهبردی به خرج داده است. پس از چند روز انتظار به پایان رسید و سید حسن نصرالله سخنرانی کرد. وی در سخنان خود تأکید کرد: هرگونه برداشت از منابع نفت و گاز این کشور پیامدهای وجودی برای رژیم اسرائیل خواهد داشت. لبنان در این درگیری حق و انگیزه لازم را دارد و برای تحقق این حق، ارتش و مقاومت در آمادگی کامل هستند. هیچ اقدامی از سوی دشمن قادر به پشتیبانی از این سکوی شناور که کشتی یونانی نامیده شده نیست ونخواهد توانست از حفاری در میدان کاریش حمایت کند.
رژیم صهیونیستی می‌تواند از اقدام خود به حفاری در میدان گازی کاریش و تسریع در روند آن، اهداف متعددی اعم از اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی را در دستور کار داشته باشد و در مقابل این تجاوز اسرائیل به حقوق لبنان ممکن است پیامدهای ناخوشایند و جبران ناپذیری را برای این رژیم به دنبال داشته باشد. 
به منظور بررسی پرونده مذاکرات ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی، اهداف اسرائیل از حفاری در میدان کاریش پیش از مشخص شدن این پرونده، پیامدهای آن بر منطقه و نقش طرف های خارجی به ویژه آمریکایی ها و منفعت اروپایی‌ها از آن، با دکتر«وسام اسماعیل» استاد دانشگاه، نویسنده و تحلیلگر مسائل بین الملل در لبنان گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه جزئیات آن را می‌خوانید. 

ابتدا بفرمایید نظر شما در مورد اقدام رژیم صهیونیستی به حفاری در میدان گازی و نفتی کاریش در آب های لبنان چیست؟
این اقدام رژیم صهیونیستی قابل پیش بینی بود؛ به گونه ای که با این کار می‌خواهد یک واقعیت را بر لبنان تحمیل کند تا درخواست این کشور برای حفاری در این منطقه به امری غیر واقعی تبدیل شود؛ همچنین این رژیم می‌کوشد تا از سردرگمی گروه های لبنانی در مورد داشتن یک موضع واحد برای ترسیم مرزها که تا همین اواخر نامنسجم و غیرمتحد بود، سوءاستفاده کند. نکته دیگری که در این خصوص باید به آن اشاره کنیم اینکه به دلیل جنگ اوکراین، رژیم صهیونیستی تحت حمایت متحد آمریکایی خود با هدف کمک به کاهش زیان اروپا و نیز کمک به طرح واشنگتن برای منزوی کردن روسیه، مأموریت تسریع در روند استخراج نفت و گاز از میدان کاریش را برعهده گرفته و از این روی حفاری در این میدان را آغاز کرده است.

مسئولان رژیم صهیونیستی مدعی هستند میدان کاریش در سرزمین های اشغالی تحت سیطره این رژیم قرار دارد و ارتباطی با لبنان ندارد؛ لبنان چه پاسخی به این ادعا داده و نظر شما در مورد این ادعا و واکنش به آن چیست؟
اساساً اشکال به ترسیم مرزها بین لبنان و قبرس در سال 2007 باز می‌گردد؛ به گونه‌ای که در آن زمان منطقه جنوب لبنان با عنوان منطقه شماره یک نام‌‎گذاری شد؛ این اشتباهی بود که مدیرکل حمل و نقل دریایی لبنان در آن برهه و همچنین دولت فؤاد سنیوره مرتکب شد. با این وجود، لبنان این اشتباه فاحش را جبران و از امضای توافق در پارلمان خودداری کرد. پس از آن خط 23 مطرح شد که کل جزیره «تخلیت» را در بر گرفت و لبنان را از مالکیت مساحتی بیش از هزارو400 کیلومتر از سرزمین‌های خود محروم کرد. سپس ارتش ورود و خط 29 را به عنوان خط فنی و حقوقی بر اساس اصول حقوق بین الملل و آنچه در تصمیمات دیوان بین المللی تعیین شده است، مطرح کرد که لبنان همچنان به فرمان 6433 پایبند است و تا کنون، رئیس جمهور فرمان اصلاحی آن را که در دوره نخست وزیری حسان دیاب مطرح شد، امضا نکرده است تا خط 29 به عنوان مرز لبنان شناخته شود. از این رو رژیم صهیونیستی می‌گوید خط 29 برای لبنان نیست و در نتیجه میدان کاریش در منطقه مورد نزاع قرار ندارد.

مذاکرات مربوط به ترسیم مرزها در چه مرحله ای قرار دارد؟ به نظر شما آیا این مسئله از طریق مذاکره قابل حل است؟
آموس هوکستاین میانجی آمریکایی مذاکرات ترسیم مرزها بین اسرائیل و لبنان به این کشور آمد تا مطمئن شود لبنانی‌ها بر سر یک ایده اتفاق نظر دارند. به نظر می‌رسد طرف لبنانی پیشنهاد خواهد داد تا در ازای تثبیت خط 23 و تمام میدان نفتی قانا که از شمال تا جنوب خط 23 امتداد دارد، از ایده خط 29 و میدان کاریش صرف نظر کند اما در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا اسرائیل که بر اجرای خط «هوف» واقع در شمال خط 23 اصرار دارد، این پیشنهاد را می‌پذیرد یا خیر. من فکر می‌کنم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ممکن است در این زمینه ایفای نقش کنند تا تولید گاز برای اروپا که یک مسئله حیاتی است تسریع شود و اسرائیل را از جنگی که می‌تواند تولید گاز در این منطقه را سال ها به تأخیر بیندازد، دور کنند.

چگونه می‌توان پرونده حفاری اسرائیل در میدان کاریش را به سازمان ملل ارجاع داد و مانع از اقدام رژیم صهیونیستی در حفاری در آنجا شد؟
طرف لبنانی بر اساس این اعتقاد که اولین دست اندرکار پرونده آمریکایی‌هاست، باوجود جانب‌داری، به میانجیگری هوکستاین پایبند است؛ بنابراین موضوع تنها از طریق آن قابل حل است. البته مقاومت لبنان در این زمینه با دولت در تضاد است و از آن می‌خواهد از ظرفیت‌های نظامی استفاده کند. ظرفیت های نظامی مقاومت می‌تواند معادلات متفاوتی را بر رژیم اسرائیل و آمریکایی‌ها که پشت آن قرار دارند، تحمیل کند.

اظهارات اخیر سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله در واکنش به استقرار کشتی حفاری رژیم صهیونیستی و تهدید به استفاده از قدرت نظامی به منظور وادار کردن دشمن به عقب نشینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
سید حسن نصرالله در سخنان خود در ارتباط با این پرونده سعی کرد تا توانمندی‌های مقاومت را به عنوان ابزار قدرت برای دولت معرفی کند. او در اظهارات خود واقع‌بین بود و نشان داد به خوبی از پیچیدگی‌های واقعیت داخلی و منطقه‌ای آگاه است؛ به همین دلیل اعلام کرد مقاومت نه خود، بلکه در کنار دولت می‌تواند به دستیابی لبنان بر حقوق خود کمک کند. وی با هوشمندی، مستقیم رژیم صهیونیستی را تهدید به جنگ نکرد تا گفته نشود که حزب الله تصمیم دولت را اتخاذ و دستور آن را صادر کرده و به دنبال کشاندن کشور به جنگ است و با وجود این از وظیفه و نقش خود شانه خالی نکرده و آماده دفاع از مرزهای لبنان و حقوق آن است.

در روزهای گذشته اخبار متعددی از وقو�� حملات سایبری علیه رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود؛ آیا بین این حملات و تجاوز این رژیم به حقوق لبنان در میدان کاریش ارتباطی وجود دارد؟ 
معمولاً مقاومت هیچ‌گاه در زمینه جنگ خود با رژیم صهیونیستی، نشانه ها و علائمی را صادر نمی کند، اما به نظر من حملات سایبری ممکن است به چیزهای دیگری مربوط باشد. رژیم صهیونیستی با مجموعه ای از کشورها روبه‌رو است که همگی دارای حساب‌های ویژه ای برای تسویه حساب با آن هستند؛ بنابراین من فکر نمی کنم نبرد بین مقاومت و رژیم صهیونیستی آغاز شده باشد که بخواهیم حملات سایبری را به موضوع مرزها و حفاری اسرائیل در کاریش مرتبط کنیم.

به نظر شما آیا امکان وقوع جنگ بین اسرائیل و لبنان در پی پرونده ترسیم مرزها و حفاری در میدان کاریش وجود دارد؟ به ویژه آنکه سید حسن نصرالله در سخنان خود اظهار کرد که اگر این رژیم از تجاوزات خود دست برندارد، مقاومت قدرت نظامی لازم برای بازدارندگی را دارد.
من معتقدم اسرائیل به دلایلی که مربوط به ضعف جبهه داخلی خود در برابر توانمندی‌های پیشرفته مقاومت است، تسلیم خواهد شد و از جنگ اجتناب می‌کند. همچنین آمریکایی‌ها نیز نمی‌خواهند پیچیدگی‌های واقعیت بین‌المللی را از طریق جنگی که ممکن است به تسویه حساب بین کشورهای مقاومت و رژیم صهیونیستی منجر شده و چه بسا به عرصه ای برای تسویه حساب روسیه با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تبدیل شود، افزایش دهند. بنابراین وقوع جنگ در آینده نزدیک و به دلیل تنش در ارتباط با ترسیم مرزها و میدان کاریش بعید به نظر می‌رسد. 

خبرنگار: جواد فراهانی 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه