گسترش دیپلماسی همسایگی

دیدار با رهبر انقلاب و امضای 9 سند همکاری در اولین سفر خارجی رئیس جمهور جدید ترکمنستان بیانگر عزم جدی دولت رئیسی بر سیاست ادامه روابط با کشورهای همسایه است

گسترش دیپلماسی همسایگی

حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز گذشته، در دیدار سردار بردی‌محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان و هیئت همراه، گسترش و تعمیق هرچه بیشتر روابط را کاملاً به‌نفع هر دو کشور دانستند و گفتند: «سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، گسترش روابط با کشورهای همسایه است و این، سیاستی کاملاً درست است .


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، ایشان با تأکید بر اینکه لازمه عبور از موانع منوط به عزم و اراده جدی دو کشور برای گسترش روابط است، افزودند: البته روابط دوستانه میان ایران و ترکمنستان مخالفانی در سطح منطقه و بین‌الملل دارد ولی باید بر موانع فائق آمد. رهبر‌انقلاب‌اسلامی تأکید کردند: باید کمیسیون همکاری‌های مشترک میان دو کشور به‌صورت جدی فعال باشد و با پیگیری مستمر، توافق‌ها به سرانجام برسند.

روابط ایران و ترکمنستان عمیق و تاریخی 
 پیش از این نیز رئیس جمهور  کشورمان در نشست مشترک با همتای ترکمنستانی خود به ظرفیت همکاری‌های بین دو کشور در بیش از سه دهه اشاره کرد و گفت:  باید در حوزه اقتصادی، تجاری، آب و انرژی بین دو کشور همکاری‌های بسیاری صورت گیرد و قراردادها و تفاهم نامه‌ها بین دو کشور امضا شود تا زمینه همکاری ها بین دو کشور ارتقا یابد.
دکتر سید‌ابراهیم‌رئیسی با تأکید براینکه روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی، خویشاوندی و بسیار نزدیک و عمیق است، از رئیس‌جمهور سابق ترکمنستان که گام خوبی در جهت توسعه روابط دو کشور برداشته است، تشکر و اظهار امیدواری کرد در دوره ریاست جمهوری فرزند او به عنوان رئیس‌جمهور جدید نیز گام‌های مؤثری برداشته شود.
دکتر رئیسی همکاری با کشورهای دریای خزر را یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: ما از اجلاس آینده که قرار است با میزبانی ترکمنستان برگزار شود استقبال می‌کنیم و بدون تردید همکاری‌های دو کشور به همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی منتهی خواهد شد.رئیس دولت با بیان اینکه در این مذاکرات مشخص شد دیدگاه دو کشور نسبت به افغانستان نزدیک به هم است، گفت: ما معتقد‌هستیم در افغانستان باید دولتی فراگیر به نمایندگی از تمام احزاب‌سیاسی وجود داشته باشد و بر مردم آن حکومت کند.

دعوت رئیس جمهور  ترکمنستان از رئیسی برای حضور در اجلاس سران حاشیه خزر
همچنین «بردی محمداف» در این نشست با تأکید براینکه دو کشور معتقد به گسترش فعالیت‌های بشردوستانه هستند، گفت: در نشست و دیدار دو جانبه با رئیس جمهور  ایران درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم. وی افزود: همچنین در زمینه همکاری‌ها در حوزه انرژی، حمل و نقل بین تهران و عشق آباد گفت‌وگو و قرار شد تلاش‌های خود را در این زمینه ارائه کنیم. تأکید دو کشور برای گسترش روابط در زمینه‌های فرهنگی و انسانی در جهت پیوند بین ملت‌ها از دیگر موضوعات مطرح شده است.
رئیس جمهور ترکمنستان این را هم گفت که مذاکراتی درباره‌ حوزه‌خزر که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، صورت گرفته و از رئیس‌جمهورایران هم به طوررسمی دعوت کردم تا در اجلاس سران حاشیه خزر که به میزبانی عشق آباد برگزار می‌شود، حضور یابد. رئیس جمهور  ترکمنستان افزود:ایران وترکمنستان خواهان این هستند افغانستان به دولتی شکوفا تبدیل شود و در مشارکت‌های مهم ملی و منطقه‌ای حضور داشته باشد.
وی اظهار کرد: اکنون مذاکرات میان هیئت‌های اجرایی ترکمنستان و ایران با موفقیت انجام شده و گفت‌وگوها در فضای‌شفاف و احترام متقابل میان دو‌کشور صورت می‌گیرد، از این رو زمینه‌ها و چشم‌انداز روابط دوجانبه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امضای 9سند همکاری 
در ادامه دیدار مقامات دو کشور، اسناد همکاری در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی، مبادلات علمی و فرهنگی، حفاظت محیط زیست، فرهنگی، مبادلات تجاری- اقتصادی و دیگر زمینه‌ها بین وزیران ایران و ترکمنستان و در حضور رؤسای جمهور به امضای طرفین رسید.
در ادامه مراسم،«تفاهم تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان خراسان رضوی و استان مرو ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کمیته دولتی رادیو و تلویزیون ترکمنستان»، «برنامه مبادلات علمی فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم تشکیل کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری»، «تفاهم‌نامه جامع توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی» و«یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حفاظت محیط زیست» از اسنادی بود که به امضای مقامات عالی رتبه مربوط در حضور سران ایران و ترکمنستان رسید.
دکتر رئیسی با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها برای همکاری بین دو کشور بیش از سطح فعلی روابط است، اظهار کرد: در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، آب، برق و گاز ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی در دو کشور برای گسترش همکاری بیش از سطح فعلی وجود دارد. قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که امروز بین دو کشور امضا شد، می‌تواند همکاری‌های بین دو کشور را به سطح بالاتری ارتقا دهد. 
رئیس جمهور  ترکمنستان نیز با اشاره به اینکه زمینه‌ها و چشم‌انداز روابط در جهت گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: دو کشور همچنین مصمم به گسترش روابط ‌فرهنگی و بشردوستانه هستند.

سوآپ فرصتی برای ارتقای روابط 
جمهوری اسلامی ایران با امضای قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان می‌فروشد. این گاز از مسیر‌ایران به جمهوری‌آذربایجان ترانزیت خواهد شد و این قرارداد مهم که در سفر رئیس جمهور کشورمان منعقد شد می‌تواند به توسعه روابط دو کشور کمک کند. یکی از موضوعات مهم دیپلماسی دولت سیزدهم همسایه محوری است که دکتر رئیسی در زمینه تقویت این حوزه تأکید فراوان دارد و حجم تبادلات تجاری با کشورهای همسایه در یک سال گذشته بیش از سه برابر شده است.
محمداف عصر روز گذشته همچنین  با رئیس مجلس کشورمان دیدار کرد. او و محمدباقر قالیباف بر توسعه روابط تأکید کردند.

خبرنگار: حسین‌محمدی‌اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه