گدایی گازی اروپا

قاره سبز تا چه میزان در جایگزینی انرژی روسیه موفق خواهد بود؟

گدایی گازی اروپا

 از همان 5 اسفند که نخستین جرقه‌های جنگ در شرق اروپا تحت تأثیر اقدامات تحریک‌آمیز غرب زده شد، بسیاری از تحلیلگران بر پیامدهای منفی این بحران بر اتحادیه تأکید داشته و معتقد بودند به‌زودی دود این آتش‌افروزی در چشم غرب هم خواهد رفت.

حال نشانه‌های این تأثیر به روشنی مشخص شده که یکی از جنبه‌های آن گرانی موادغذایی در سرتاسر اروپاست. بر این اساس داده‌های اخیر آژانس آماری اتحادیه نشان می‌دهد نرخ گرانی سالانه در منطقه یورو در ماه گذشته به 8.1 درصد رسیده است. این نرخ در ماه آوریل 7.4 درصد بوده است. این درحالی است که بانک مرکزی انگلیس هفته گذشته پیش‌بینی کرد تورم با نرخ 10درصد افزایش در این کشور به بالاترین حد در ۴۰سال گذشته خواهد رسید. 

وابستگی شدید گازی اروپا به روسیه
حوزه دیگر و مهم‌تری که این روزها غرب و به‌ویژه اروپا را به واسطه درگیری در اوکراین گرفتار کرده رشد افسار گسیخته قیمت حامل‌های انرژی است. اروپا مقصد نیمی از صادرات نفت و ۸۰ درصد صادرات گاز و یک چهارم صادرات زغال‌سنگ روسیه است. در این شرایط اتحادیه شاید بتواند با افزایش واردات نفت از ایالات متحده یا شرکای عربی وابستگی نفتی خود را جبران کند اما در مورد گاز مصرفی وضعیت کمی متفاوت است. آمار آژانس همکاری رگولاتورهای انرژی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد 13کشور اروپایی برای تأمین 6 تا 100درصد گاز مورد نیاز خود به روسیه متکی هستند. آلمان هم بیش از 50درصد و فرانسه 24درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کنند. مقامات غرب با درک این معضل به دنبال چاره‌جویی افتاده‌اند ولی جایگزینی آن حداقل در مدت زمان کوتاه غیرممکن به نظر می‌رسد. هر چند در ابتدا از جمهوری آذربایجان و قطر به عنوان دو منبع احتمالی تأمین گاز اروپا سخن گفته می‌شد ولی هر کدام از این دو به دلیل ملاحضات خاص خود و شاید ترس از مجازات احتمالی مسکو فعلاً به این موضوع تن نداده از این کار طفره رفته‌اند.

ماهیگیری صهیونیست‌ها
همین نیاز این روزها اروپا را به دریوزگی برای تأمین گاز مصرفی شهروندانش کشانده است. در این راستا روز گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی از امضای توافق صادرات گاز میان تل‌آویو با اتحادیه اروپا خبر دادند. شبکه اسرائیلی کان گزارش داد: اسرائیل با همکاری مصر به دنبال صادرات گاز مایع به اتحادیه اروپاست. این خبر پس از آن اعلام شد که روز سه‌شنبه «اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با «کارن الهرار» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی دیدار و گفت‌وگو کرده بود. این رخداد را وقتی در کنار تحولات چند روز اخیر مانند برگزاری رزمایش گسترده رژیم صهیونیستی در آب‌های قبرس، تجاوز کشتی استخراج نفت 
وابسته به اسرائیل به آب‌های مورد مناقشه با لبنان و در پی آن سفر میانجی آمریکا برای حل سریع اختلاف میان بیروت و تل‌آویو در حوزه انرژی مرور می‌کنیم، به‌خوبی بوی توطئه غربی – عبری برای دست‌اندازی به منابع انرژی لبنان با هدف تأمین گاز مصرفی اتحادیه بیشتر به مشام می‌رسد. البته این منبع انرژی هم برای اروپا نمی‌تواند چندان قابل اتکا باشد چراکه این موضوع واکنش روسیه را به دنبال خواهد داشت. رابطه مسکو و تل‌آویو به واسطه حمایت‌های پنهان و آشکار صهیونیست‌ها از اوکراین و مواضع غرب در قبال این جنگ تیره شده و به‌ویژه این تقابل در صحنه سوریه به تهدیدی نظامی هم کشیده شده است. بنابراین در صورت ادامه این روند و قطعی شدن موضوع صادرات گاز رژیم اشغالگر به اتحادیه، تل‌آویو باید منتظر پاسخ سخت و جدی‌تر از سوی مسکو باشد که می‌تواند برای آن‌ها گران تمام شود. 

سایه بحران اسپانیا و الجزایر بر سر اتحادیه
جغرافیای دیگری که اتحادیه برای تأمین گاز مورد نیازش می‌تواند روی آن حساب باز کند کشور الجزایر در شمال آفریقاست که به نظر این منبع هم چندان قابل اتکا نیست. روابط بین الجزایر و اسپانیا در هفته‌های اخیر به دلیل تداوم حمایت ‌دولت اسپانیا از مواضع خصمانه پادشاهی مغرب در پرونده‌های مورد مناقشه با الجزایر دچار بحران و ناکامی شد تا جایی که الجزایر توافق‌نامه دوستی و حسن‌ همجواری با اسپانیا را به حال تعلیق درآورد. جالب آن است که با وجود بحران در روابط الجزایر و اسپانیا، دیگر کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان و ایتالیا به دنبال تقویت و توسعه روابط با الجزایر هستند. کلید این اقبال بی‌سابقه، گاز الجزایر است. این در حالی است که در بحران اسپانیا با مغرب که بر سر هجوم بی‌سابقه مهاجران مغربی به شهر سئوتای اسپانیا در شمال مغرب در تابستان گذشته آغاز شد، اتحادیه اروپا روابط خود را با پادشاهی مغرب کاهش داد. اما اکنون اتحادیه اروپا که مشغول پرونده جنگ روسیه در اوکراین در جبهه شرقی است، به منظور جلوگیری از تشدید جبهه جنوبی مرزهای اروپایی، ترجیح می‌دهد منتظر بماند. با وجود این، اختلاف میان الجزایر و اسپانیا می‌تواند به مانع مهمی در افزایش صادرات گاز این کشور آفریقایی به اروپا تبدیل شود. ضمن اینکه نباید از یاد برد الجزایر روابط نزدیکی با روسیه داشته و با رعایت برخی ملاحظات قطعاً حاضر نخواهد شد در توطئه اروپا علیه مسکو و فشار بر پوتین مشارکت کند.در نهایت با این اوصاف نقشه اتحادیه برای عبور از گاز روسیه و استقلال در حوزه انرژی چندان هم ساده نخواهد بود. «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه روز سه‌شنبه به‌طور ضمنی به این واقعیت اشاره و تأکید کرد: اروپا در چنگال بحران انرژی قرار داشته و در حالی که غربی‌ها در تلاش برای ممنوعیت واردات انرژی از روسیه هستند، اوضاع در اروپا بدتر خواهد شد. از گذشته گفته‌اند خود کرده را تدبیر نیست. به نظر اروپا این روزها چوب ندانم کاری و پیروی بی‌چون و چرای خود از ایالات متحده در ماجرای اوکراین را می‌خورد.

خبرنگار: هدایت جاویدان 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه