کلنگ تخریب بر پیکره خاطرات خراسان شمالی

کلنگ تخریب بر پیکره خاطرات خراسان شمالی

۱۰۰ بنای تاریخی شناسایی‌شده در خراسان شمالی وجود دارد که تاکنون کلنگ تخریب بر پیکره آن‌ها فرود نیامده، اما زمزمه‌هایی مبنی بر فرو ریختن این آثار با ارزش به علت گرانی زمین و مسکن شنیده می‌شود.
در محله‌هایی مثل ساربان محله، خیابان امیریه، نادر، شریعتی، فردوسی و در بافت مرکزی شهر بناهای تاریخی و قدیمی وجود دارند که برخی از آن‌ها هنوز ثبت ملی نشده‌اند و برخی نیز با وجود اینکه در فهرست میراث فرهنگی استان به ثبت رسیده‌اند اما در حال تخریب‌اند و رسیدگی و توجه جدی به آن‌ها نمی‌شود.
یکی از این بناها نیز با اینکه ثبت ملی شده اما چون استفاده‌ای از آن نمی‌شود در حال مرگ است و چندی قبل حتی آتش گرفت و بخشی از آن تخریب شد. از دیگر بناهایی که تخریب شد مسجد جامع و حمام سراب بجنورد بود که این بناها نیز ثبت ملی نشده بودند اما دارای قدمت و هویت بودند.  مالک یکی از این منازل به ایرنا می‌گوید: در مورد ثبت این خانه با ما صحبت شده اما میراث فرهنگی با قیمت کارشناسی که بسیار کمتر از قیمت واقعی آن است قیمت‌گذاری می‌کند و خود نیز نمی‌تواند آن را بخرد و باید سال‌ها منتظر تعیین‌تکلیف آن باشیم، دلیلی برای ثبت ملی خانه وجود ندارد.
علی مستوفیان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی نیز می‌گوید: بهره‌برداران و مالکان قانونی خانه‌های قدیمی که واجد ثبت در فهرست آثار ملی کشور هستند یا ثبت شده‌اند می‌توانند برای مرمت و تعمیر بناهای خود تسهیلات دریافت کنند. مالکان در صورت ثبت ملک باز هم حق خرید و فروش دارند، می‌افزاید: این افراد می‌توانند با مشارکت میراث و تبدیل بنا به اقامتگاه، هتل و رستوران از تسهیلات و مشارکت میراث بهره‌مند شوند و از مالیات و عوارض معاف هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه