معضل دوگانه‌سوز‌های غیر‌استاندارد

قدس دلایل اجرانشدن مصوبه دولت پس از چهار سال را بررسی می‌کند

معضل دوگانه‌سوز‌های غیر‌استاندارد

چهار سال از مصوبه هیئت وزیران مبنی بر ساماندهی خودروهای گازسوز و دریافت تأییدیه ایمنی از مراکز معتبر می‌گذرد با اینکه در همان زمان وزارتخانه‌های نفت و صمت مکلف به هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت و یکپارچه‌سازی مراکز معاینه فنی و سامانه اطلاعات خودروهای دوگـانـه‌سـوز شده بودند.

و حتی اعلام شده بود از تــاریــخ 1/10/98 امــکــان سـوخـت‌گـیـری در جایگاه‌های سوخت گـاز طبیعی فقط بـرای خـودروهـای دوگـانـه‌سـوز کـه در کــارت شناسایی آن‌ها عبارت دوگانه‌سوز یا دوگانه‌سوز تبدیلی درج شده و دارای گواهی معاینه فنی معتبر هستند، فراهم شود، اما این مصوبه پس از چهار سال همچنان مسکوت باقی مانده و خبری از پایش ایمنی این خودروها نیست! این در حالی است که درصد بالایی از خودروهای گازسوز با وجود اینکه تبدیلی هستند و معمولاً نکات ایمنی در تبدیل آن‌ها کمتر رعایت می‌شود از عمر زیادی برخوردارند که این خود درصد خطرآفرینی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

ضرب‌الاجلی برای اجرای مصوبه دولت
به‌تازگی دادستان مشهد در پی وقوع یک حادثه برای یک دستگاه خودرو گازسوز در حین سوخت‌گیری که ازقضا تأییدیه‌های لازم ایمنی را هم نداشت مهلت دو ماهه‌ای برای خودروهای فاقد تأییدیه ایمنی برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت در نظر گرفت. براساس آنچه دادستانی اعلام کرد پس از اتمام زمان این فرصت، به هیچ عنوان به خودروهای گازسوز بدون تأییدیه ایمنی در جایگاه‌های سوخت مشهد اجازه سوخت‌گیری داده نخواهد شد.
البته این مطلب یک روی سکه است روی دیگر آن که مهم‌ترین موضوع در ایمن‌سازی سوخت‌گیری خودروهای گازسوز است این است که بی‌تردید جایگاه‌های سوخت خودروهای گازسوز باید شرایط لازم برای شناسایی و پایش خودروهایی که برای سوخت‌گیری به آن‌ها مراجعه می‌کنند را داشته باشند و بتوانند بر مبنای آن، مانع سوخت‌گیری خودروهای بدون تأییدیه‌های لازم ایمنی شوند.

هنوز هیچ کاری نشده است
به نظر می‌رسد این قسمت از کار به‌شدت می‌لنگد و بزرگ‌ترین مانع برای اجرایی شدن مصوبه چهار سال گذشته هیئت دولت و مهلت تعیین شده دادستانی مشهد است.
نماینده شرکت‌ها و کارگاه‌های دوگانه‌سوز کردن خودروها در استان‌های خراسان (شمالی، رضوی و جنوبی) درخصوص اقدام‌های انجام شده برای ایمن‌سازی خودروهای فاقد تأییدیه ایمنی به قدس گفت: با وجود اینکه دادستانی برای این موضوع، مدت در نظر گرفته اما هنوزهیچ کاری انجام نشده است.
پاینده‌خواه بیان کرد: کارگاه‌های مجاز ما برای اجرا شدن این موضوع هیچ مشکلی ندارند و آمادگی لازم را دارند اما شرکت پخش فراورده‌های نفتی باید کار مهمی را به سرانجام برساند و آن هم اینکه باید جایگاه‌ها به سیستم هوشمند و شناسایی خودروها مجهز شوند.
وی ادامه می‌دهد: جایگاه‌های سوخت، گلوگاه اصلی برای پایش خودروهای مجاز و غیرمجاز برای سوخت‌گیری هستند. تا زمانی که بحث هوشمندسازی به سرانجام نرسد عملاً کاری پیش نخواهد رفت و همچنان خودروهای فاقد تأییدیه ایمنی در شهر جولان خواهند داد.

مردم همکاری نمی‌کنند
 نماینده شرکت‌ها و کارگاه‌های دوگانه‌سوز کردن خودروها در استان‌های خراسان یکی از دلایل دیگر اجرایی نشدن مصوبه هیئت دولت را تمایل کم مردم در همراهی با آن می‌داند و می‌گوید: مالکان خودروهای گازسوز تبدیلی که بیشتر آن‌ها از سهمیه سوخت 60 لیتر در ماه برخوردارند به دلیل اینکه پس از صدور تأییدیه و ثبت مشخصاتشان سهمیه بنزین خودروشان نصف می‌شود تمایلی به این کار ندارند و از انجام آن سر باز می‌زنند.
پاینده‌خواه همچنین گفت: تعداد قابل‌توجهی از خودروهای دوگانه‌سوزی که تبدیلی هستند بیش از 15 سال است بدون حتی داشتن تأییدیه‌های اولیه فعال‌اند که این یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که متوجه دارندگان این خودروهاست. 

جلسه هماهنگی که برگزار نشده 
مسئول جایگاه‌های سوخت CNG شرکت پخش فراورده‌های نفتی خراسان رضوی درخصوص اجرایی شدن مصوبه دولت و ایمن‌سازی خودروهای گازی گفت: براساس مصوبه هیئت وزیران اجرایی شدن آن، نیازمند همراهی چند متولی ازجمله شرکت پخش فراورده‌های نفتی، سازمان صمت، اداره استاندارد، شهرداری و استانداری است و شرکت پخش به تنهایی نمی‌تواند تصمیم به اجرای این مصوبه بگیرد.
مدبر ادامه داد: به همین دلیل و در راستای تشکیل جلسه و همراهی دستگاه‌های یادشده تاکنون دو بار با استانداری مکاتبه کردیم تا زمینه برگزاری جلسه فراهم شود اما هنوز پاسخی از استانداری در این خصوص دریافت نکردیم و منتظر اعلام زمان جلسه از سوی استانداری خراسان رضوی هستیم تا در حضور استاندار این جلسه تشکیل و درباره دغدغه‌های شورای حفظ حقوق عامه تصمیم لازم اتخاذ شود.
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر راهکار دیگری برای اجرایی شدن مصوبه هیئت وزیران وجود ندارد، اظهار کرد: راهکارهای اجرایی زیادی برای خیلی از بندهای مصوبه وجود دارد اما اجرایی شدن آن ابتدا مستلزم تشکیل جلسه‌ای است که عنوان شد.

خبرنگار: هاشم رسائی فر 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه