چینش علیه چین

نگاهی به پشت صحنه تور «بایدن» در شرق آسیا

چینش علیه چین

در حالی که دهکده کوچک جهانی از تأثیرات آتش افروزی غرب و به‌ویژه ایالات متحده در بحران اوکراین هنوز در رنج است، رئیس جمهور آمریکا که به کشورهای متحدش در آسیای شرقی سفر کرده، این بار شمشیر را از رو برای چین بسته و اژدهای زرد را به برخورد نظامی تهدید کرد.

جو بایدن تور آسیایی خود را از روز جمعه و با سفر به سئول پایتخت کره جنوبی آغاز کرد. وی سپس به ژاپن رفت و در ادامه هم به هند و استرالیا سفر خواهد کرد. کلیات سفر رئیس‌جمهور آمریکا به شکل‌دهی و چینش سیاست خارجی این کشور در مقابل چین باز می‌گردد؛ موضوعی که در سخنان و رجزخوانی‌های بایدن هم کاملاً آشکار بود. 

رجزخوانی «جو خوابالو»
در این راستا جو بایدن روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با «فومیو کیشیدا» 
نخست وزیر ژاپن، کشوری که تجربه استفاده وحشیانه یانکی‌ها از بمب اتم علیه شهروندانش در طول جنگ جهانی دوم را در پرونده دارد، در موضعی جنگ‌طلبانه به صراحت اعلام کرد ایالات‌متحده برای دخالت نظامی در صورت وقوع حمله‌ای به تایوان آمادگی دارد. وی با ادعای اینکه آمریکا به سیاست «چین واحد» متعهد است، در ادامه مدعی شد دولت پکن در حال بازی‌کردن با آتش درخصوص تایوان است. اما تنها ساعاتی بعد این رجزخوانی «جو خوابالو»، یک مقام کاخ سفید در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل»، در توجیه این اظهارات اعلام کرد هیچ‌ تغییری در سیاست ایالات‌متحده در قبال تایوان به وجود نیامده و این کشور همچنان به سیاست چین واحد پایبند است.
این توجیه نتوانست از عصبانیت پکن بکاهد. در این راستا سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنشی تند به سخنان بایدن تصریح کرد هیچ‌کس نباید عزم راسخ چین در دفاع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی اش را دست کم بگیرد. «وانگ ئی» همچنین گفت: «حقایق ثابت خواهد کرد که راهبرد آمریکا با عنوان هند و اقیانوس آرام (IPEF) اساساً استراتژی ایجاد اختلاف، ایجاد تقابل و تضعیف صلح در جهت هژمونی این کشور است، مهم نیست این راهبرد چگونه ارائه شود، در نهایت با شکست مواجه خواهد شد.»
پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. این در حالی است که به تازگی دولت آمریکا لایحه بودجه نظامی خود را امضا کرد که بخش چشم‌گیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

ترامپ زدایی از سیاست خارجی آمریکا
اما یک تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌و گو با قدس در مورد اهداف تور سفر آسیاسی بایدن، ترامپ‌زدایی از سیاست خارجی شرقی ایالات متحده را از اهداف مهم آن می‌داند. دکتر علیرضا رضاخواه در این باره معتقد است در این دوره یک بی‌اعتمادی جدی و گسترده در مورد حمایت آمریکا از متحدان شرقی شکل گرفته که محصول نوع حاکمیت دولت پیشین بود. بر این اساس ژاپن، کره جنوبی و دیگر متحدان واشنگتن تصور می‌کردند برنامه آمریکا عدم حمایت از آن‌هاست. بنابراین پیام سفر بایدن ایجاد یک تغییر جدی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به شرق آسیا و همچنین ترامپ زدایی از سیاست خارجی بایدن نسبت به این منطقه است. رضاخواه ادامه می‌دهد: برخی هم معتقد هستند بایدن با این گام می‌خواهد نشان دهد اجازه نمی‌دهد اتفاقی که در موضوع اوکراین و حمله روسیه به این کشور تجربه شد تکرار شده و به نوعی پیشدستی کرده و خط قرمز در موضوع تایوان مقابل چین ترسیم کند. وی تصریح کرد: در نهایت اینکه نباید یادمان برود واشنگتن در زمان باراک اوباما چین را به عنوان بزرگ‌ترین تهدیدی امنیت ایالات متحده دسته‌بندی کرد و تلاش‌ها برای محدود کردن اژدهای زرد هر وقت دموکرات‌ها در رأس قدرت بودند ادامه داشته و اکنون در مورد جوبایدن به عنوان میراثدار اوباما هم در حال تجربه شدن است. نفوذ و گسترش قدرت پکن در منطقه آسیا-اقیانوسیه که در سیاست جدید کاخ سفید ایندوپاسیفیک خوانده می‌شود، به مذاق غربی‌ها و در رأس آن‌ها آمریکا به هیچ وجه خوش نمی آید. واشنگتن در راستای سیاست یادشده سعی دارد از طرق مختلف همانند تحریک مناطق جدایی طلب در چین، حضور نظامی گسترده در منطقه، ایجاد معاهدات و قراردادهای نظامی با کشورهای منطقه و... قدرت روزافزون پکن را به چالش بکشد. لازم به ذکر است ائتلاف نظامی «کوآد» نیز در راستای سیاست‌های آمریکا به منظور اتخاذ موضعی واحد 
در برابر چین ایجاد شده است.
در نهایت رئیس جمهور آمریکا با این حرکت می‌خواهد ضمن تثبیت جایگاه رهبری کشورش، مسئولیت پذیر بودن خود در قبال متحدانش را نیز ثابت کرده و منافع اقتصادی ایالات متحده را تأمین کند. 

​​​​​​​خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه