لبنان و چالش‌های پیش رو

لبنان و چالش‌های پیش رو

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا

انتخابات اخیر لبنان که در واقع بیست و چهارمین دوره انتخابات پارلمانی هم بود یکی از پرشورترین رقابت‌های از این دست در طول نزدیک به یک قرن گذشته به شمار می‌آید.

لبنان تجربه‌ای نزدیک به یک قرن در زمینه قانون‌گذاری داشته و بنابراین انتخابات همواره بر مسائل داخلی مؤثر است. به همین دلیل از سه ماه گذشته سه‌گانه عربستان، آمریکا و امارات تلاش‌های زیادی انجام دادند تا رویکرد مردم را به نفع جریان مشخصی که در تقابل با مقاومت اسلامی است تغییر داده و مدیریت کنند.
گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به مقاومت حاکی از آن است که این سه کشور در طول سه ماه گذشته 40میلیون دلار هزینه کرده‌اند تا نیروهای وابسته به سمیر جعجع، اکثریت کرسی‌های پارلمانی را بدست آورند ولی باوجود این تلاش‌ها و جریان‌سازی‌ها، جنبش امل و حزب‌الله و جریان آزاد ملی درمجموع حدود 62 کرسی انتخاباتی را تصاحب کردند. اینکه جریان مقاومت نتوانست اکثریت را بدست آورد به هر حال نتیجه دخالت مستقیم آمریکا، عربستان و امارات است. با این حال، مجلسی که در نتیجه انتخابات شکل گرفته یکدست نیست. هیچ یک از احزاب و جریان‌های سیاسی نتوانستند اکثریت را کسب کنند اما حزب‌الله و جنبش امل و جریان آزاد ملی به رهبری میشل عون –رئیس جمهور لبنان- در آینده در ائتلاف با احزاب کوچک خواهند توانست دولت تشکیل دهند.
اکنون با توجه به اینکه هیچ یک از احزاب اکثریت را بدست نیاورد به نظر می‌رسد از طریق رایزنی و مشورت بین همه جریان‌های سیاسی باید کابینه‌ای کاملاً منسجم و قابل قبول تشکیل شود. در این میان حزب‌الله به عنوان تکیه‌گاه مردم باید از طریق همگرایی و پرهیز از مناقشات حزبی که آمریکا و سعودی به دنبال دامن زدن به آن هستند، کابینه‌ای کاملاً جوان و انقلابی تشکیل دهد تا بتواند لبنان را از شرایط فعلی خارج کند. البته مشکل فعلی لبنان اقتصاد است که نیازمند کمک 20میلیارد دلاری است. این در شرایطی است که جامعه جهانی هم در بحران به سر برده و آماده کمک به لبنان نیست، به همین دلیل شرایط ناپایدار در عروس خاورمیانه برای مدتی طولانی باقی خواهد ماند و کارشکنی احزاب همچنان ادامه خواهد یافت. البته اختلاف نظر بین احزاب به‌خصوص کارشکنی برخی احزاب لبنانی به رهبری سمیر جعجع قابل پیش‌بینی 
به نظر می‌رسد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه