عواقب سنگین در انتظار قاچاقچیان فیلم‌

ضربه‌ای دیگر بر پیکره اقتصاد ضعیف سینمای ایران

عواقب سنگین در انتظار قاچاقچیان فیلم‌

خیلی وقت است که قاچاق راهش را به عرصه فرهنگ و هنر هم باز کرده و در این میان سینما بیشتر از سایر بخش‌های هنری از این اتفاق ناخوشایند متضرر شده و این اواخر کمتر فیلمی است که از انواع مختلف قاچاق در امان مانده باشد.


به ویژه از وقتی اکران برخط آثار سینمایی هم رایج شد کانال‌های تلگرامی در کمترین فاصله از زمان اکران آن را منتشر می‌کنند و یا این فیلم‌ها سر از شبکه‌های ماهواره‌ای درمی‌آورند. اما مدتی است شیوه‌های قدیمی قاچاق فیلم یعنی همان روش فیلم‌برداری در سالن‌های سینما دوباره مورد استفاده افراد سودجو قرار گرفته است و غافلگیرکننده‌ترین آن مربوط به زمستان سال گذشته و در جریان برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر بود که نسخه‌ای از فیلم «علفزار» که نخستین اکرانش را در جشنواره تجربه می‌کرد، منتشر شد. اتفاقی که حتی با واکنش درستی از سوی مسئولان جشنواره هم روبه‌رو نشد.
 هنوز مدتی از این اتفاق نگذشته بود که نسخه پرده‌ای «سگ‌بند» و «روز صفر» که از فیلم‌های اکران نوروزی بودند هم در فضای مجازی منتشر شد. 

تا اینکه سرانجام مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی نسبت به قاچاق فیلم از روی پرده سینما واکنش نشان داد و گفت: انجمن سینماداران باید جوابگوی قاچاق این آثار باشند. او با اشاره به قاچاق فیلم از طریق فیلم‌برداری از روی پرده سینما تصریح کرد: این مسئله موجب نگرانی صاحبان آثار شده و مسئولان سالن‌های سینمایی موظف هستند از سرمایه فیلمسازان صیانت کنند و در صورت محرز شدن کوتاهی و سهل‌انگاری سالن‌دار و سینمادار مطابق با قوانین و آیین‌نامه‌های موجود با او برخورد شده و ضمن معرفی به مراکز حقوقی، قطعاً از طرف سازمان سینمایی نیز دچار محرومیت‌ها و جریمه‌های سنگین خواهد شد. 
با این حال در هفته‌های گذشته و با وعده‌های سهرابی جلساتی برای تصمیم‌گیری فوری در خصوص اتفاق‌های رخ داده با مسئولان صنوف مرتبط و نیروی انتظامی، پلیس فتا و نماینده دادستانی برگزار شده است.

وزیر ارشاد: باید این قضیه را جمع کنیم
این در حالی است که وزیر ارشاد نیز در روزهای اخیر در واکنش به این موضوع گفته باید این قضیه را جمع کنیم. وی تأکید کرده است شبکه‌ای که برای بررسی و ارزیابی در وزارتخانه داریم، کاملاً مطمئن است و تهیه‌کننده‌ای هم ادعا نکرده که در این فرایند سرقت رخ داده است. هم اکنون طرحی را گرفتم که با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین، امکان این سرقت‌ها را کاملاً از بین ببرند.
اما محمد قاصداشرفی، رئیس انجمن سینماداران و مدیر سینما ماندانا در تازه‌ترین اظهارات خود درباره جلساتی که در هفته گذشته درباره بررسی این موضوع برگزار شد به خبرنگار ما می‌گوید: در روزهای اخیر جلساتی با پلیس فتا و معاونت دادستانی داشتیم و این مسئله در حال بررسی است.

عوامل قاچاق فیلم‌ها را پیدا می‌کنیم
وی با ابراز خشنودی از اینکه این معضل قابل پیگیری و حل و فصل است عنوان می‌کند: ما با موضوع مهمی روبه‌رو هستیم و درصددیم عوامل قاچاق را پیدا کنیم و حتماً هم به نتیجه خواهیم رسید.رئیس انجمن سینماداران در واکنش به اظهارات مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش می‌گوید: آقای سهرابی هم دغدغه فیلم و سینما دارد و پیگیر موضوع هست. همه در یک جبهه قرار داریم؛ از دادستانی و پلیس‌فتا گرفته تا سازمان سینمایی و معاونت نظارت و البته با کمک مدیران سالن‌های سینمایی دست به دست هم دادیم تا این معضل را ریشه‌کن کنیم.

تماشای غیرقانونی و غیرشرعی فیلم‌ها توجیه‌پذیر نیست
قاصداشرفی با بیان اینکه قاچاق فیلم بازی با سرمایه دیگران است، بر نقش مردم در حفظ این سرمایه تأکید می‌کند و می‌گوید: درست است که باید عوامل این کار شناسایی شوند اما از همه مهم‌تر خانواده‌ها و مردم هستند که نباید این فیلم‌ها را تماشا کنند؛ چرا که از نظر عرفی، شرعی و قانونی توجیه‌پذیر نیست.

عواقب سنگینی در انتظار قاچاق‌کنندگان فیلم‌هاست
به گفته رئیس انجمن سینماداران؛ فیلمسازان برای ساخت یک فیلم زحمت بسیاری می‌کشند و از تولید تا نمایش سرمایه زیادی در میان است و همه موظف به رعایت اخلاق هستند و نباید نسخه قاچاق فیلم‌ها را تماشا کنند و به کسانی که در قاچاق این فیلم‌ها دست دارند هشدار می‌دهیم کارشان با عواقب سنگینی روبه‌روست.
وی با بیان اینکه به تمام سالن‌های سینما و سالن‌داران بخشنامه‌هایی ابلاغ و تذکرات لازم به آن‌ها داده شده است، یادآور می‌شود: البته سینماداران از مدیران باسابقه هستند و بر این مسئله نظارت کافی خواهند داشت.
قاصداشرفی در ادامه با اشاره به اینکه سالن‌های سینمایی مجهز به دوربین‌های مادون قرمز هستند، تصریح می‌کند: علاوه بر سینماهای تهران پیگیر این هستیم تا سالن‌های سینمای سایر استان ها و شهرستان‌ها نیز مجهز به دوربین شوند.

نقش مردم در بهبود فرهنگ عمومی
پیشتر نیز مسعود اطیابی، کارگردان سینما با تأکید بر اینکه باید فرهنگ عمومی را بهبود ببخشیم از نقش مهم مردم به خبرنگار ما گفته بود. او معتقد است باید مردم را هوشیار کنیم که دیدن فیلم دزدی درست نیست، باید به یکدیگر حلال و حرام را یادآوری کنیم و البته جریمه‌ها و مقابله با این مسئله هم باید جدی‌تر باشد. 
اطیابی با اشاره به هزینه‌های بالا و سرسام‌آور تولید یک فیلم می‌گوید:  ساخت فیلم سخت‌تر از قبل شده و تلاش و انرژی مضاعفی از عوامل می‌گیرد. همکاران من باید سختی زیادی را متحمل شوند که فیلم بسازند و مردم باید این را بدانند و به احترام همین مسئله از دیدن فیلم قاچاق پرهیز کنند و در عین حال باید عوامل توزیع قاچاق بیش از پیش پیگیری شود.

خبرنگار:  صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه