بازنده اصلی مردم اوکراین هستند

نویسنده و فعال ضد جنگ آمریکایی در گفت‌وگو با قدس از جنگ در شرق اروپا می‌گوید

بازنده اصلی مردم اوکراین هستند

حدود سه‌ماه از شروع عملیات روسیه در اوکراین گذشته و اگرچه این کشور در برهه‌ای تا پشت دروازه‌های کی‌یف هم رسید اما آنچنان که باید و شاید نتوانست قدم‌های موفقی در این کشور بردارد.

 
باوجود این، شواهد و قرائن نشان می‌دهد روسیه و متحدانش برای جنگی بلندمدت آماده شده‌اند و با همین نگاه آرایش جنگی خود را تغییراتی داده‌اند.
 تصمیمی که بیش از هرچیز اروپا و آمریکا را نگران کرده است. قدس در گفت‌وگو با  «دیوید سوانسون» (David Swanson) نویسنده و فعال ضد جنگ آمریکایی و عضو ارشد جنبش جهانی ضدخشونت، World BEYOND War و مؤلف کتاب‌هایی همچون «زمانی که جنگ جهانی غیر قانونی است» تبعات ادامه یافتن بحران اوکراین را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می‌خوانید.

 علت آغاز بحران اوکراین چه بود؟ روسیه و ایالات متحده یکدیگر را مسئول بحران اوکراین می‌دانند. نظر شما چیست؟ 
واقعیت این است که همه طرفین در ایجاد این بحران به نوعی مقصر هستند؛ روسیه می‌توانست با در پیش نگرفتن رویکرد تهاجمی از حمله به اوکراین جلوگیری کند. اتحادیه اروپا می‌توانست با توصیه و فشار به آمریکا و روسیه که به سرانجام و نتیجه اقدامات خود فکر کنند، از حمله به اوکراین جلوگیری کند. ایالات متحده به طور قطع می‌توانست با هر یک از اقداماتی که در ادامه اشاره خواهم کرد، از تهاجم به اوکراین جلوگیری کند، اقداماتی که کارشناسان آمریکایی هشدار دادند که برای جلوگیری از جنگ با روسیه لازم است: ازجمله انحلال ناتو همزمان با لغو پیمان ورشو. خودداری از گسترش ناتو، خودداری از حمایت از انقلاب‌‌های رنگی و کودتا، حمایت از اقدام غیر خشونت‌آمیز، آموزش مقاومت غیرمسلحانه و بی طرفی، خودداری از انتقال سوخت‌های فسیلی، خودداری از تسلیح اوکراین، خودداری از تسلیح کردن اروپای شرقی و انجام مانورهای نظامی در اروپای شرقی، پذیرش خواسته‌‌های کاملاً منطقی روسیه در دسامبر 2021. فراموش نکنیم که در سال 2014، روسیه پیشنهاد کرد اوکراین نه با غرب و نه شرق همسو شود، بلکه با هر دو همکاری کند. ایالات متحده این ایده را رد کرد و از کودتای نظامی که یک دولت طرفدار غرب را روی کار آورد، حمایت کرد.

اهداف روسیه از حمله به اوکراین چیست؟ این اهداف تا چه حد محقق شده است؟ 
خب هدف اصلی مسکو عقب راندن ناتو از مرزهای حیاتی روسیه است؛  البته به نظر می‌رسد به طور قابل پیش‌بینی و چشم‌گیری نتیجه معکوس داشته است. در واقع روسیه با حمله به اوکراین دست به اقدامی علیه خودش زد کاری که ناتو هرگز نمی‌توانست علیه روسیه انجام دهد. امروز شاهد درخواست‌های کشورهای دیگری برای پیوستن به ناتو هستیم. واقعیت این است که روسیه در جریان حمله به اوکراین به اهدافی که تصور می‌کرد به آن دست پیدا کند، تاکنون نرسیده است، البته  برآورد راهبردی روسیه این نبود که این جنگ به این اندازه طولانی شود. روسیه باور دارد که تصمیم برای آغاز جنگ ضروری بود؛ اما براساس گفته کارشناسان اشتباهاتی در آمادگی برای نبرد و روش‌های جنگی وجود داشت؛ زیرا هدف، نابودی اوکراین یا تغییر حکومت نبود. از این رو از روز نخست تحرکات نظامی آن‌طور که باید به درستی پیش نرفت؛ یعنی آن طور که امروز پس از کوچک کردن اهداف پیش می‌رود. به نظرم روند نبرد آرام نشده و متوقف نخواهد شد؛ زیرا کرملین محقق ساختن اهدافی را خواستار است که پوتین اعلام کرد. اهدافی که به گفته او برای رفع «خطر موجودیتی» ضروری است، در نتیجه ارتش روسیه از نبرد خارج نشد، بلکه از مواضع شمالی، شهرها و نیز اطراف پایتخت بیرون آمد تا برای حمله به اهداف شرقی در دونباس و جنوب متمرکز شود.

برخی رسانه‌‌های غربی مدعی هستند روسیه در این مبارزه شکست خورده است و از تعبیر زمین‌گیر شدن روسیه در اوکراین استفاده می‌کنند؟ 
درواقع نمی‌شود گفت روسیه در این جنگ زمین‌گیر شده است، ولی باید به این موضوع توجه داشت که روسیه تاکنون نتوانسته به اهدافی که تصور می‌کرد و انتظار آن را داشت، دست پیدا کند. جنگ روسیه و اوکراین طولانی شده است. حدود سه‌ماه از آغاز این جنگ می‌گذرد و برآورد راهبردی روسیه این نبود که این جنگ تا این اندازه طولانی شود.
کرملین انتظار داشت کی‌یف زودتر تسلیم شود و دستاوردهای نظامی روسیه در جریان این جنگ گسترده و قابل اتکا باشد که بتوانند در مذاکرات دست پر باشند. اما به نظر می‌رسد روسیه نتوانسته به اهداف مورد نظر خود در این جنگ برسد و در صحنه عملیاتی نبرد تاکنون پیروزی چشم‌گیری برای روسیه حاصل نشده است.
از طرفی براساس آمار و گزارش‌‌ها اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه قابل توجه بوده است. البته دولت روسیه موفق شده بخشی از این اثرات تحریم‌ها را کنترل و مدیریت کند، به خصوص در زمینه ارزش پول ملی این کشور، ولی بخشی از تبعات اقتصادی تحریم‌ها غیرقابل جبران هستند و اثرات آن بر اقتصاد روسیه در حال مشاهده شدن است.
اما در رابطه با بحران اوکراین آنچه بدیهی است اینکه ایالات متحده و غرب نه فقط زمینه بروز و ظهور این بحران را زمینه‌چینی کردند که با وجود عواقب گسترده‌ای که ادامه این تقابل در پی خواهد داشت  حتی برای فرسایشی شدن آن نیز تلاش می‌کنند.

بازنده اصلی بحران کنونی چه کسی خواهد بود؟
پاسخ روشن است، در گستره کوچک مردم اوکراین و روسیه از این تقابل آسیب خواهند دید؛ سیل تسلیحاتی که وارد اوکراین می‌شود در حالی که دولت مرکزی آن تضعیف شده فقط می‌تواند به پیچیدگی‌های این بحران اضافه کند. یکی از عواقب این اقدام فرسایشی شدن جنگ در اوکراین و تحمیل هزینه‌های جانی و مالی برای مردم این کشور خواهد بود و صد البته در بعد وسیع‌تر ادامه یافتن این تنش‌ها می‌تواند تهدید 
برای حیات روی کره خاکی باشد.

​​​​​​​خبرنگار:  سید احمد موسوی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه