چالش دپو واکسن در انبارها

عضو کمیته ملی واکسیناسیون کرونا در گفت‌وگو با قدس مطرح کرد

چالش دپو واکسن در انبارها

اعظم طیرانی

واکسیناسیون کرونا از روز 21بهمن 1399 در سراسر کشور با تزریق واکسن برای کادر درمانی آغاز شد و از آن زمان تاکنون بیش از 147میلیون دز برای افراد مختلف تزریق شده است. اما تزریق دز اول و دوم واکسن روند مطلوب‌تری نسبت به دز سوم دارد.

این درحالی است که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت 90 درصد افرادی که به نوع شدید سویه امیکرون مبتلا شدند، از جمله افرادی بوده‌اند که دز سوم کرونا را تزریق نکرده‌اند و همین موضوع سبب ابتلا و حتی مرگ این افراد شد. به همین دلیل پیشنهاد کارشناسان اقدام به‌موقع و سریع برای تزریق دز یادآور واکسن کروناست.

تزریق دز سوم تا حد قابل توجهی میزان بستری و مرگ را کاهش می‌دهد
مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسیناسیون کرونا در این خصوص به ما می‌گوید: حدود 
64 میلیون نفر از هموطنانمان با استقبال بسیار خوبی دز نخست واکسن را تزریق کردند، اما وقتی نوبت به دز دوم رسید حدود 57میلیون نفر اقدام به تزریق واکسن کردند که اگر این تعداد را به افرادی که جامعه هدف برنامه واکسیناسیون محسوب می‌شدند تقسیم کنیم تقریباً بیش از 75درصد افراد مشمول را شامل می‌شد. بنابراین تزریق دو دز واکسن در ایران مناسب است و به لحاظ واکسیناسیون کووید19 در بین 10 کشور نخست جهان قرار داریم. اما وقتی به دز سوم رسیدیم تنها حدود 27میلیون نفر اقدام به 
تزریق کردند. 
 این فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه همه هموطنان باید دست‌کم سه دز واکسن کووید19 را دریافت کنند، اضافه می‌کند: این فاصله 57میلیون نفر تا 27میلیون نفر همان افرادی هستند که دز سوم را تزریق نکرده‌اند در حالی که بر اساس پژوهش‌ها تزریق دز سوم واکسن کووید 19 تا حد قابل توجهی میزان بستری و مرگ بیماران را کاهش می‌دهد. 
وی ادامه می‌دهد: مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور 149میلیون دز است و حدود 80میلیون دز دیگر نیز باید تزریق شود که همه مردم سه دز واکسن را تزریق کرده باشند. 
به گفته قانعی مشکلی که اکنون وجود دارد این است که مخالفان واکسن، تزریق دز سوم را در نظر مردم بی‌اهمیت می‌کنند و رسانه‌ها باید در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند و بگویند کرونا تمام نشده و تزریق دز سوم واکسن برای همه مردم و دز چهارم برای کادر درمان و بیماران خاص ضروری است.
 
چالش خرید واکسن از واکسن‌سازها 
وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت در خرید واکسن‌های داخلی از شرکت‌های واکسن‌سازی تعلل می‌کند و به گفته شرکت‌های واکسن‌سازی واکسن‌های تولید شده در انبارها دپو شده نیز می‌گوید: میزان خریدی که دولت از شرکت‌های واکسن‌سازی انجام می‌دهد براساس توان مالی و برنامه‌ای است که برای واکسیناسیون دارد. به طوری که ما اکنون 6 کارخانه واکسن‌سازی فعال در کشور داریم که اگر هر کارخانه هر ماه 
5 میلیون دز واکسن تولید کند در یک سال بیش از 300 میلیون دز واکسن تولید می‌شود در حالی که ما در یک سال نیازی به تزریق 300 میلیون دز واکسن نداریم و دولت باید این چالش را با شفاف‌سازی حل کند و بگوید که هر سال توان خرید چند دز واکسن را دارد، اما دولت تاکنون نیاز خود به واکسن‌سازها را اعلام نکرده و با اینکه آن‌ها را تشویق به تولید واکسن کرده اما متأسفانه خود را متعهد به خرید واکسن از آن‌ها نمی‌داند و تولیدات این شرکت‌ها در انبارها دپو شده است. 
این فوق تخصص ریه در پاسخ به این پرسش که درحال حاضر واردات واکسن کووید 19 از سایر کشورها داریم یا خیر، اظهار می‌کند: به دلیل اینکه کشور در تولید واکسن کووید 19 به خودکفایی رسیده واردات از هیچ کشوری نداریم. 

عوارض احتمالی واکسن‌ها اعلام شده است 
قانعی در پاسخ به این پرسش که آیا پژوهشی در کشور در خصوص عوارض واکسن‌های تولید شده انجام شده یا خیر، می‌گوید: بله؛ اما واقعیت این است که عوارض، پس از تزریق واکسن مشاهده می‌شود؛ یکی از این عوارض، لختگی خون در بعضی از گروه‌های سنی بود که به سرعت اعلام شد. با این‌حال بر اساس پژوهش‌های انجام شده تاکنون هیچ یک از این عوارض منجر به مرگ نشده است. مگر اینکه فرد دچار بیماری زمینه‌ای خاصی بوده که از آن بی‌اطلاع بوده و پس از تزریق واکسن به وجود بیماری پی برده‌ایم. تزریق واکسن هم مانند مصرف غذاست به‌طوری که ممکن است تعداد زیادی از افراد یک خانواده از یک ماده غذایی استفاده کنند اما یک نفر به آن آلرژی داشته و واکنش نشان دهد. آیا در این شرایط مشکل از ماده غذایی است یا سیستم بدن آن فرد به آن آلرژی داشته که واکنش نشان داده است؟
تزریق برخی از واکسن‌ها به عنوان ماده بیولوژیک هم به همین ترتیب است و نمی‌توان برخی مشکلاتی را که پس از تزریق در برخی از افراد مشاهده می‌شود به واکسن تعمیم داد. 
رئیس پیشین کمیته علمی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا ادامه می‌دهد: در شرایطی که جامعه بشری با همه‌گیری‌های حاد، پیشرونده و تهدیدکننده مواجه می‌شود تلاش برای قطع زنجیره انتقال شدت و سرعت گرفته و تولید و تزریق واکسن‌ علیه بیماری به عنوان یکی از مؤثرترین مداخلات قطع زنجیره انتقال در اولویت قرار می‌گیرد و با توجه به تقاضای بسیار فراوان واکسن، شرکت‌های تولیدکننده درصدد تولید هر چه بیشتر و گرفتن تأییدیه مراجع بین‌المللی برای واکسن خود هستند در حالی که در شرایط عادی فرایند تأیید یک محصول بیولوژیک معمولاً بین 10 تا 15 سال به طول می‌انجامد.
قانعی اضافه می‌کند: مردم باید بدانند ویروس کرونا همچنان وجود دارد و تنها عاملی که در صورت ابتلای آن‌ها به این ویروس از مرگ و میر و یا بستری در بیمارستان پیشگیری می‌کند تزریق سه دز واکسن است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه