وعده وزیر ارشاد برای خودکفایی تولید کاغذ

سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران با حضور 2هزار و 800 ناشر آغاز شد

وعده وزیر ارشاد برای خودکفایی تولید کاغذ

آیین افتتاح سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمد‌وند؛ معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه، علی رمضانی؛ قائم مقام سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی‌ کتاب تهران و برخی مقامات داخلی و خارجی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد. 
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه نمایشگاه سی و سوم با اشاره به برخی مشکلات ناشران و نویسندگان در تأمین کاغذ گفت: برنامه گسترده‌ای در خصوص تأمین و تولید کاغذ و رسیدن به خودکفایی و حتی صادرات کاغذ در این وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با وجود مشکلات موجود در تأمین ارز در نظر داریم نیازهای ناشران را تأمین کنیم. همکاری بخش‌های مختلف از جمله نظام بانکی جلب شده و امید می‌رود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به خودکفایی کامل تولید کاغذ برسیم.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 3هزار کتابخانه عمومی در سطح کشور دایر است که ایجاد مجموعه‌های جدید در هر استان نیز برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند فضاهای جدید مطالعه را فراهم کند.
اسماعیلی یکی دیگر از سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را حمایت از کتاب‌فروشی‌ها عنوان کرد و گفت: کتاب‌فروشی‌ها نماد فرهنگی هر شهر هستند. با سیاست‌های منسجم اتخاذ شده در نظر داریم تا پایان دولت مردمی رشد کمی و کیفی کتاب‌فروشی‌ها را شاهد بوده و مطالبه رهبر معظم انقلاب در موضوع کتاب‌خوانی را پاسخگو باشیم.
در ادامه این مراسم یاسر احمد‌وند با بیان اینکه 2هزار و 800 ناشر در نمایشگاه این دوره حضور دارند، گفت: علاوه‌ بر این هزار و 700ناشر کتاب‌های خود را در فضای مجازی در معرض دید و انتخاب مردم از سراسر کشور قرار می‌دهند.
وی افزود: 170 ناشر خارجی از بیش از 30 کشور در این نمایشگاه حضور دارند. 50 میهمان نیز از این رویداد بزرگ فرهنگی بازدید خواهند کرد.
رئیس سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: برای تحقق شعار عدالت فرهنگی، نخستین بار بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی در دو قالب فیزیکی و مجازی برگزار می‌شود.
احمد‌وند با اشاره به همکاری شرکت ملی پست و بانک صادرات گفت: با همکاری شرکت ملی پست، کتاب‌ها رایگان به دست مخاطبان می‌رسد. برای کتاب‌های بیش از 75 هزار تومان، ناشران مبلغی را پرداخت می‌کنند و تا این مبلغ هزینه ارسال برای ناشران رایگان است. با پشتیبانی بانک صادرات، یارانه این دوره از نمایشگاه به دست مخاطبان می‌رسد و یارانه دانشجویان، طلاب و اعضای هیئت علمی در مقایسه با دوره سی‌‌ودوم، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.
وی ادامه داد: امید‌واریم مخاطبان بازدید خوشایند و مطلوبی داشته باشند. ناشران در سال گذشته با انتشار 112هزار عنوان کتاب چراغ فرهنگ را روشن نگه‌ داشتند. امید‌واریم با انتشار کتاب‌های جدید و فراهم آوردن امکان خرید برای مردم در این راه ما را همراهی کنند. با تدابیر دولت و حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرای برنامه همکارانمان، توسعه و رونق صنعت نشر فراهم می‌شود.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: صنعت نشر مشکلات متعددی دارد که امید‌واریم این مشکلات را با همکاری اهالی فرهنگ مرتفع کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه