پاسخ به همه پرسش‌های یارانه‌ای

بررسی جزئیات طرح جدید اقتصادی دولت

پاسخ به همه پرسش‌های یارانه‌ای

زهرا طوسی

با ارسال دو پیامک پی ‌در پی واریز پول به‌ حساب ۲۳میلیون سرپرست خانوار از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها افکار عمومی با انبوهی از پرسش‌ها درباره کم و کیف این وجوه مواجه شد.

مبلغی که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور آن را کمک‌معیشتی نامیده، بر چه اساسی مسدود و با چه حساب ‌و کتابی باید توسط مردم هزینه شود.
آن ‌طور که دولت می‌گوید مبلغ ۴۰۰هزار تومان یارانه‌ای که برای دهک‌های اول تا سوم و ۳۰۰هزار تومانی که برای دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر واریز شده در راستای کاهش و رفع فقر مطلق، بهبود ضریب جینی، کاهش فاصله طبقاتی، تصمیم به هوشمندسازی و بازتوزیع یارانه کالاهای اساسی و همچنین به‌ موجب جزء یک ‌بند «ص» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۱ انجام ‌شده است. مبالغ اعلام ‌شده برای دو ماه به ‌صورت نقدی به‌ حساب سرپرستان خانوار واریز شد و زمان برداشت آن تا اعلام رسمی دولت در حساب مردم غیر قابل ‌برداشت خواهد بود.

یارانه خانوارهای متوسط سه برابر شد
اما با واریز این یارانه‌ها تکلیف یارانه 45هزار تومانی و معیشتی چه می‌شود. آن‌ طور که اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید دولت از این‌ پس یارانه‌هایی را که در دهم و بیستم هر ماه به ‌حساب سرپرستان واریز می‌شد پرداخت نمی‌کند اما به ازای آن، یارانه خانوارهای تک‌نفره اقشار متوسط را از حدود ۱۰۰هزار تومان یارانه (نقدی و معیشتی) به ۳۰۰ هزار تومان رسانده است؛ یعنی رقم دریافتی آن‌ها سه برابر شده است. یارانه خانوارهای دونفره نیز از ۱۹۴ به ۶۰۰ هزار تومان افزایش ‌یافته و بیش از سه برابر شده است.
یارانه دریافتی خانوارهای سه‌نفره هم حدود
 ۲۷۴ هزار تومان بود که هم‌ اکنون به ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافت و 3/3 برابر شده است. همچنین یارانه خانوارهای چهارنفره که پیش ‌از این ۳۵۴ هزار تومان بود به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و
 4/3 برابر شده است. یارانه خانوارهای پنج‌نفره به بالا نیز بیش از 5/3 برابر شده است.

نام‌نویسی یارانه‌بگیران جدید به‌زودی آغاز می‌شود
اما تکلیف متقاضیان جدید یارانه، از قلم‌ افتادگان، جاماندگان و منصرفان دوره پیش چه خواهد شد؟ با تصمیم‌های اتخاذ شده و بنا بر دستور رئیس‌جمهور متقاضیانی که به هر دلیلی از یارانه دوره‌های قبل محروم یا از نام‌نویسی یارانه جا مانده‌اند پس از طی مراحل نام‌نویسی و بررسی شرایط متقاضی در صورت واجد شرایط بودن مانند سایر مشمولان یارانه جدید از این دو نوبت یارانه نیز بهره‌مند خواهند شد. حجت‌الله عبدالملکی؛ وزیر امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به مردم اطمینان داده است که به ‌زودی سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها کار خود را دوباره شروع می‌کند و همه به ‌هر دلیلی که یارانه نمی‌گیرند می‌توانند در این سامانه نام‌نویسی کنند. به گفته وی، بعضاً ممکن است افراد متمول و از دهک دهم هم در این ثبت‌نام‌ها باشند که آن‌ها جواب مثبت دریافت نخواهند کرد ولی کارگران اگر یارانه ندارند، یارانه‌شان برقرار خواهد شد.

امکان ثبت اعتراض در سامانه جامع رفاه
مصطفی قمری ‌وفا، مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی همچنین یادآوری کرده است متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر یا هر گونه پرسش به سامانه رسیدگی به درخواست یارانه وزارت کار به آدرس hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه یا با مرکز پاسخگویی تلفنی آن وزارتخانه به شماره ارتباطی ۶۳۶۹-۰۲۱ تماس بگیرند.
بر اساس این اطلاعیه، کسانی که به نحوه دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعتراض خود را ثبت کنند.

توضیحات وزیر اقتصاد درباره یارانه‌های جدید
اما این پرسش هم در بین مردم مطرح است که واریز این وجوه به معنای آزادسازی قیمت‌ها و گرانی کالاهای اساسی خواهد بود. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با رد آزادسازی قیمت‌ها تأکید کرده است: برخی تصور می‌کنند دولت با حذف ارز ترجیحی می‌خواهد برای سیاست‌های ارزی خود، به سمت آزادسازی نرخ ارز برود که باید تأکید کنم سیاست ارزی دولت با از بین بردن رانت‌های حوزه ارز متفاوت است و دولت قائل به رهاسازی نرخ ارز نیست. همچنین این سیاست‌های جدید اصلاً به معنای آزادسازی قیمت‌ها و اقتصاد کشور نخواهد بود.
خاندوزی گفته است: در دولت تصمیم بر این است که به جای واریز چندمرحله‌ای یارانه‌ها، تمام کمک‌های معیشتی به شکل یکپارچه واریز شوند و از خرداد امسال این کار انجام می‌شود که بر این اساس دیگر خبری از یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیست.

پرداخت یارانه نان و دارو به همه افراد 
وزیر اقتصاد از پرداخت یارانه به ۹۰درصد افراد جامعه خبر داده و یادآوری کرده است یارانه نان و دارو به همه افراد و دهک‌ها پرداخت می‌شود و تمایزی در این دو حوزه وجود ندارد.
بر اساس گفته‌های خاندوزی ۳۰درصد از جمعیت یارانه‌بگیر یارانه ۴۰۰هزار تومانی و ۶۰درصد یارانه ۳۰۰هزار تومانی دریافت خواهند کرد که البته ۱۰درصد از جمعیت نیز بی‌نیاز از کمک‌های حمایتی دولت شناسایی شدند.
خاندوزی معتقد است: اقتصاد ایران بیش از این تاب سیاست‌های غلط گذشته را نداشت و از جایی که در بودجه ۱۴۰۱ نیز این تکلیف قانونی به دوش دولت گذاشته شده، در نخستین جلسه ستاد اقتصادی دولت مطرح شد بیش از این در این اصلاحات تأخیر نیفتد و کمک‌ها و قیمت خرید تضمینی به کشاورزان داخلی داده شود. خاندوزی تصریح کرد: حمایت‌ها به تناسب سیاست‌های اصلاح یارانه‌ای کشور ادامه خواهد داشت و این کار قطعی است؛ اما با توجه به تکلیف بودجه‌ای امسال، اگر دولت بتواند اولویت پرداخت یارانه‌ها را از طریق کالابرگ یا همان کارت یارانه پرداخت کند و زیرساخت‌های آن فراهم شود، از پرداخت‌های نقدی فاصله خواهیم گرفت.
وی با اشاره به طرح جدید نان نیز تأکید کرد: طرحی که در وزارت اقتصاد پیشنهاد داده شد به این صورت بود که پرداخت از جیب مردم برای مصارف متعارف هیچ تغییری نمی‌کند. در واقع مردم همان مقدار قیمت قبلی را می‌پردازند. در این طرح، تعداد نان خریداری‌ شده در سامانه ثبت می‌شود و به دنبال آن نیز میزان آرد مورد استفاده هم ثبت و قابل ‌شناسایی خواهد بود. برای جبران نیز نانوا را برای پرداخت این حمایت انتخاب کردیم که بخشی از یارانه نان به او پرداخت می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه