هماهنگی قوا برای هدفمندی یارانه‌ها

بررسی ارز ترجیحی و پاسخ به دغدغه نمایندگان مجلس، وزرا را به بهارستان کشاند

هماهنگی قوا برای هدفمندی یارانه‌ها

قدس

اخبار و حواشی درباره قیمت آرد و نان و ابراز نگرانی‌ها در مورد احتمال سرایت افزایش قیمت به دیگر کالاها روز گذشته برخی از وزرا را به مجلس کشاند.

وزرای جهاد کشاورزی و امور اقتصاد و دارایی در این جلسه حضور داشتند تا پاسخگوی دغدغه نمایندگان ملت باشند. البته آن‌گونه که قالیباف گفته، از محمد مخبر معاون رئیس جمهور هم دعوت شده بود که ظاهراً مشکلات کاری مانع از این حضور شد. نمایندگان در این جلسه موضوع ارز ترجیحی ‌را بررسی کردند و به بیان دغدغه‌ها و پرسش‌های خود درباره این مسئله پرداختند. 

قیمت نان تغییر نمی‌کند
درخواست برای مبارزه دولت با اژدهای هفت‌سر فساد، نگرانی از افزایش بار تحمیلی گرانی بر مردم، تأکید بر پرهیز از تصمیمات یکباره و هیجانی، انتقاد از عدم اطلاع رسانی دقیق و تأکید بر اقناع سازی مردم در این باره مهم‌ترین خواسته نمایندگان بود. در ادامه نمایندگان دولت پشت تریبون قرار گرفتند. فصل مشترک اظهارات وزیران اقتصاد و کشاورزی یک جمله بود؛ اینکه قیمت نان تغییر نمی‌کند. سید احسان خاندوزی در این‌باره گفت: قیمت خرید نان برای مصرف کننده متعارف و عادی هیچ گونه تفاوتی نخواهد کرد اما از طرفی دیگر انگیزه‌ای برای قاچاق مواد اولیه و خروج آن از کشور باقی نخواهد ماند و بخش‌هایی از کشور که شناسایی نشده‌اند و یا اتباع خارجی و ایرانیانی که فاقد کارت شناسایی هستند، با هماهنگی سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت اقتصاد جلساتی را برای پیگیری این مسائل برگزار کردیم و ظرف همین ایام تمام کوشش خود برای شناسایی این افراد انجام خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی هم با اشاره به افزایش 120 درصدی قیمت جهانی برخی محصولات غذایی مانند غلات و روغن از ابتدای سال 1400 و پیش‌بینی‌های اینکه امسال کشور حدوداً به
5/4 ‌میلیون تن گندم برای واردات نیازمند است، گفت: اجرای طرحی مورد هدف ماست تا مردم بتوانند عادلانه از آن بهره‌مند شوند. سید جواد ساداتی‌نژاد افزود: در مورد موضوع نان، تمامی دهک‌ها یعنی همه مردم ایران از یارانه بهره‌مند خواهند شد و به گونه‌ای اقدام خواهد شد که افراد با قیمت فعلی نان را خریداری کنند، بنابراین هیچ افزایش قیمتی برای خانواده‌ها وجود ندارد.

مجلس به ارائه کالابرگ الکترونیکی اصرار دارد
اما رئیس مجلس شورای اسلامی هم در نشست روز گذشته خاطرنشان کرد: ارز ترجیحی در دولت گذشته سبب حیف و میل ده‌ها هزار میلیارد سرمایه کشور شده است. علاوه بر این، ارز ترجیحی به هیچ وجه نتوانست موجب کنترل گرانی‌ها شود.  محمدباقر قالیباف ادامه داد: در این شرایط درباره اصلاح اصل هدفمند کردن یارانه ارز ترجیحی، همه اجماع دارند اما درباره نحوه آن، ما حرف‌های جدی داریم. وی بیان کرد: آیا باید دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم روز به روز توان مردم برای اداره عادی زندگی‌شان کمتر و کمتر شود؟ به هیچ وجه. مجلس معتقد است در کنار این نگاه درمان ریشه‌ای، باید برای کوتاه مدت برنامه حفظ قدرت خرید مردم برای کالاهای ضروری معیشتی در نظر گرفته شود. قالیباف تصریح کرد: در این مسیر هدف‌گذاری مجلس آن است که باید کالاهای ضروری معیشتی مثل رب، روغن با کالابرگ الکترونیکی و قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم ارائه شود. رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با این اقدامات برای هدفمند کردن ارز ترجیحی پیش از اجرایی شدن کالابرگ الکترونیکی مخالف هستیم. کالابرگ الکترونیکی باید اجرایی شود و نظر رئیس جمهور همین است، عرضه کالا باید حتماً با همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد، این موضع مشترک مجلس و دولت است. قالیباف تأکید کرد: برای مجلس اصل است که قدرت خرید مردم در حفظ سفره هایشان و برای کالاهای اساسی حفظ شود و در این راستا هر تصمیمی که لازم باشد را خواهیم گرفت. این موضوع را مردم مطمئن باشند و هیچ نگرانی نداشته باشند. 

می‌خواهیم مردم مزه شیرین عدالت را بچشند
بررسی چند و چون و جوانب طرح اخیر دولت در حالی برنامه اصلی صحن علنی روز گذشته مجلس بود که سید ابراهیم رئیسی نیز در نشست اخیر خود با رؤسای اتحادیه‌ها و اصناف گفت: هدف دولت این است که با کمک اصناف و اتحادیه‌ها، کاری کند تا مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند. رئیسی افزود: دولت هرگز به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست، بلکه تصمیم دولت این است که محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی جابه‌جا شده و به جای پرداخت یارانه به واردکننده و حلقه اول تأمین و توزیع کالا، به حلقه آخر زنجیره تأمین و توزیع، یعنی مصرف کننده پرداخت شود. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی روز گذشته همچنین در حاشیه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، سه اصل مدنظر دولت در اجرای تصمیمات مهم اقتصادی را «اجماع بین مسئولان»، «اقناع افکار عمومی، نخبگان و مردم» و «حمایت از منافع مردم به‌خصوص اقشار محروم» اعلام کرد و گفت: همان گونه که وعده داده بودم، مردم را در جریان تصمیمات دولت قرار خواهیم داد و به همکارانم در دولت هم گفته‌ام مردم را در جریان تصمیمات دولت قرار دهند و خود من هم به زودی در این باره با مردم سخن خواهم گفت.

جزئیات اختصاص یارانه به هشت دهک
تلاش دولتمردان و دیگر مقامات سیاسی برای اطمینان بخشی به جامعه از برنامه پیش روی این روزها بخش بزرگی از برنامه های مسئولان را به خود اختصاص داده است. بر این اساس روز گذشته معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز ضمن تشریح ارزش یارانه نقدی و کالا برگ بابت توزیع عادلانه یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: این یارانه به هشت دهک اختصاص می‌یابد. محسن رضایی در گفت‌و‌گویی تلویزیونی اظهار کرد: دلار ۴۲۰۰ تومانی که به  صورت ارزان به تجار داده می‌شد، الان همان پول به‌صورت کالا برگ در اختیار مردم قرار می‌گیرد.  معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: در دو ماه اول ارزش کالا برگ به‌صورت نقد و اعتبار به حساب مردم واریز می‌شود تا از این پول استفاده کنند و فشار ناشی از گرانی ها کاهش یابد، اما پس از دو ماه با توجه به قانون مجلس طرح به‌‍‌‌صورت کالا برگ ادامه می‌یابد.  وی در مورد ارزش کالابرگ برای طبقات بالا و پایین جامعه، گفت: براساس تصمیمی که به‌تازگی اتخاذ شد، مقرر گردید به هر نفر از پنج طبقه پایین جامعه کالابرگ به ارزش ۴۰۰ هزار تومان و به سه طبقه بالاتر ۳۰۰ هزار تومان داده شود. وی اظهار کرد: البته این رقم برآورد کارشناسان است و هنوز قطعی نشده است. به‌زودی رقم قطعی 
یارانه پرداختی را اعلام می‌کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه