قاچاق روغن کم بود فرار مالیاتی هم رو شد!

تخلفی جدید از کارخانه معروف مواد غذایی

قاچاق روغن کم بود فرار مالیاتی هم رو شد!

عقیل رحمانی

 با لو رفتن ماجرای قاچاق محموله‌های روغن خوراکی در پوشش عرق نعنا که با ردزنی‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات خراسان رضوی به سرانجام رسید، حالا مشخص شده مدیر متخلف این واحد شناخته شده فرار مالیاتی چند‌میلیاردی هم داشته است.

دی ماه سال گذشته بود که گزارش قاچاق محموله روغن خوراکی در پوشش عرق نعنا را منتشر کردیم. گزارشی که زنگ خطر قاچاق محموله‌های روغن خوراکی را به صدا در آورد، چراکه محموله مذکور با یارانه دولتی تولید اما از کشور قاچاق می‌شد تا سود کلانی را در ازای فشار اقتصادی به مردم نصیب امثال این کارخانه‌دار شناخته شده کند. 

گزارش پنج ماه پیش موضوع روز رسانه‌ها شد
در آن گزارش که موضوعش حرف اول رسانه‌های کشور شد، آمده بود: اطلاعاتی به دست ما رسید که از یک تخلف عظیم حکایت داشت و اشاره به اقدام سودجویانه مدیران یک کارخانه شناخته شده دارد؛ انبارهای این واحد تولیدی در پوشش عرق نعنا محموله عظیم روغن‌های خوراکی 5لیتری را بسته‌بندی کرده و در حال قاچاق آن‌ها بودند که با ورود به موقع سربازان گمنام امام زمان(عج) اداره کل اطلاعات خراسان رضوی رودست خوردند و نقشه خیانتکارانه مسئولان این واحد تولیدی که در حوزه تولید رب هم فعالیت فراوانی دارد، برملا شد.
تحقیقات پوششی، فنی و اطلاعاتی این حقیقت را نمایان کرد متأسفانه مسئولان واحد تولیدی شناخته شده که تبلیغات گسترده تلویزیونی هم در برخی مقاطع برای فروش محصولاتشان دارند، وارد بازی شومی شده‌اند؛ آن‌ها به صورت گسترده روغن‌های خوراکی در احجام حدود 5 لیتری را به جای آنکه به دست مردم برسانند آن‌ها را در کارتن‌هایی که روی آن‌ها عنوان «عرق نعنا» درج شده قرار داده و قاچاق کالا را به صورت عظیم کلید زده‌اند.
پیگیری‌ها نشان می‌داد محموله عظیمی در کارخانه مذکور در پوشش عرق نعنا بسته‌بندی و تریلی‌ها برای بارگیری آن وارد انبار واحد تولیدی شده و قصد قاچاق محموله را به خارج از کشور دارند.
از همین رو ماجرا به قاضی طباطبایی، جانشین(وقت) دادسرای انقلاب مرکز استان اطلاع داده شد، مقام قضایی دستور آغاز عملیات نهایی و ورود به کارخانه شناخته شده را صادر کرد. با ورود ضربتی سربازان گمنام امام زمان(عج) اداره کل اطلاعات خراسان رضوی به کارخانه، مسئولان واحد تولیدی که فکر نمی‌کردند این‌گونه تحت محاصره اطلاعاتی قرار گرفته باشند، مات و مبهوت در محل خشکشان زد.
بازرسی از انبار کارخانه مورد اشاره منجر به کشف حدود 5 هزار ظرف روغن در احجام 5 لیتری شد که در کارتن‌هایی با پوشش عرق نعنا قرار داشت.
از سوی دیگر مقادیر زیادی کارتن خالی با عنوان درج شده عرق نعنا هم که در گوشه‌ای دیگر از کارخانه دپو شده بود نشان می‌داد به احتمال زیاد این ماجرا یک رویه برای قاچاق روغن بوده است.

فرار مالیاتی 6 میلیاردی
این اقدام در حالی لو رفت که حالا با پیگیری‌های تعزیرات حکومتی خراسان رضوی پرده از فرار مالیاتی 6 میلیارد تومانی این واحد تولیدی که با هدایت مستقیم مدیر کارخانه صورت می‌گرفت برداشته شد و متخلف برای پاسخگویی به اقدام‌های سودجویانه‌اش مشتری دائمی تعزیرات حکومتی مشهد شده است.
ماجرا به چند سال پیش برمی‌گردد، زمانی که مدیر کارخانه برای واردات برنج پاکستانی دست به کار می‌شود. اما باز هم دلش برای مردم نسوخته بلکه تصمیم می‌گیرد از رودخانه پرحاشیه دریافت ارز دولتی ماهی خود را صید کند که بر این‌اساس برای واردات برنج دست به کار‌می‌شود. مقدمات کار را فراهم می‌کند و در نهایت موفق می‌شود چند میلیون درهم را با نرخ دولتی دریافت کند.

راه فرار مالیاتی چه بود؟
مراحل سفارش محموله برنج صورت می‌گیرد. نقشه اصلی و دور زدن قانون در این مرحله رقم می‌خورد چراکه متخلف می‌دانست از چه مسیر انحرافی استفاده کند تا بتواند حق و حقوقات دولتی را پایمال کند.
برای این کار محموله را با پروانه فردی در مناطقی خاص وارد کشور می‌کند که از معافیت مالیاتی برخوردار بود. این اقدام او موجب شده بود محموله برنج برای او بسیار ارزان‌تر آب بخورد اما با اختلاف قیمت و سود چند برابری آن‌ها را در بازار آب کند.
این موضوع حالا توسط کارشناسان بانک صادرات کشف شده و به تعزیرات حکومتی منعکس شد که با دستور ویژه سیدمرتضی مدنی فدکی، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی مورد رسیدگی قرار گرفت. در نهایت رأی به محکومیت متخلف داده و برای عاملان این اقدام جریمه 6 میلیارد تومانی صادر شد و پس از قطعی شدن رأی در مرحله اجرا قرار گرفته است.

ابطال کارت بازرگانی

اطلاعات تکمیلی خبرنگار ما حاکی از آن است که در کنار این جریمه دستور مسدود کردن حساب بانکی کارخانه شناخته شده به میزان تخلف، صادر شده است. همچنین تعلیق کارت بازرگانی این واحد در مسیر اجرا قرار گرفته است.
یکی از نکاتی که این افراد را در اقدام‌های خود جسور کرده این موضوع است که به کرات در پرونده‌ها مشاهده شده آن‌ها پس از هر تخلف پشت سر نیروی کار و تولید قرارگرفته و حتی شنیده می‌شود عده‌ای تهدید می‌کنند در صورت برخورد قاطع با آن‌ها، تولید را متوقف و یا کاهش خواهند داد که باید مسئولان متولی و دستگاه‌های نظارتی برای این حربه شوم فکری بکنند چراکه اجرای قانون و جاری شدن عدالت در اولویت قرار دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه