به سلامتی کتاب‌بازها

آمارهای ریز و درشت از اولین نمایشگاه حضوری پسا کرونا

به سلامتی کتاب‌بازها

صبا کریمی

 سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

بخش فیزیکی از ساعت 10 الی ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است اما سایت نمایشگاه که از فردا بازگشایی می‌شود، ۲۴ ساعته فعال خواهد بود.
نشست خبری این رویداد با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و رئیس نمایشگاه و علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و قائم مقام نمایشگاه روز گذشته با تشریح برنامه‌های این دوره از نمایشگاه در خانه کتاب برگزار شد. 
احمدوند در این نشست با اشاره به اینکه در دوران فراگیری کرونا حوزه فرهنگ هم آسیب‌های زیادی را متحمل شد تأکید کرد: با این حال تولیدات نشر قابل اعتنا بود و در سال گذشته رکورد چاپ 113 هزار عنوان کتاب شکسته شد و این نشانه فعالیت و تلاش گروه زیادی از ناشران و همه دست‌اندرکاران تولید و انتشار کتاب است.

حضور چهره‌های شاخص بین‌المللی
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و رئیس نمایشگاه با بیان اینکه علاوه بر برپایی نمایشگاه فیزیکی در مصلای امام خمینی(ره)، نمایشگاه مجازی هم برای علاقه‌مندان در دسترس است، تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های عمده این دوره از نمایشگاه دسترسی عموم مردم برای دیدن و انتخاب کتاب در سراسر کشور است و علاوه بر مصلی که میزبان هزارو  700 ناشر داخلی و 170 ناشر خارجی است، امکان دسترسی به پایگاه فروش در کل کشور نیز فراهم است. همچنین حضور چهره‌های شاخص بین‌المللی و منطقه‌ای از دیگر برنامه‌های این دوره است. 
احمدوند یادآور شد: مجموعه فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای در نمایشگاه انجام شده و تدابیر و موازین بهداشتی بر اساس شیوه‌نامه‌های اعلامی از طرف ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اتخاذ شده است و شعار این دوره نمایشگاه با توجه به همین رویکرد «با کتاب سلامتیم» انتخاب شده که دانش شاخصه اصلی سلامت یک جامعه به شمار می‌رود. امیدواریم با گسترش دانش و آگاهی سلامت جامعه هم روز به ‌روز افزایش پیدا کند.

افزایش 100 درصدی اعتبار

به گفته رمضانی؛ تاکنون بیش از ۱۴۰هزار نفر از دانشجویان، طلاب و اعضای هیئت علمی برای دریافت بن کتاب نام‌نویسی کرده‌اند. یارانه اختصاص یافته به استادان با کمک بانک عامل و وزارت ارشاد 100 درصد در اعتبار افزایش یافته و برای هر فرد بیش از 40درصد و برای هیئت علمی 50درصد نسبت به دوره گذشته افزایش داشته است. بر همین اساس یارانه خرید کتاب ویژه دانشجویان و اعضای هیئت علمی به ترتیب 350 و 600 هزار تومان تعیین شده است.

توجه ناشران به کتاب‌فروشی‌ها
 هجمه علیه نمایشگاه نیست!

احمدوند در بخش دیگری از این نشست در واکنش به هجمه علیه نمایشگاه کتاب و ناشرانی که برای حمایت از کتابفروشان در نمایشگاه حاضر نشدند اظهار کرد: توجه به کتاب‌فروشی‌ها را هجمه نمی‌دانم. نباید فراموش کنیم بیش از ۲۰میلیون نفر در روستاها ساکن هستند و تقریباً در هیچ روستایی کتاب‌فروشی نداریم و طبیعی ا‌ست که در طول سال باید شرایطی مهیا شود تا این افراد هم به کتاب دسترسی پیدا کنند. طبیعتاً برنامه‌ها و طرح‌هایی در نظر خواهیم داشت تا کتاب‌فروشی‌ها هم از این رویداد متضرر نشوند. 

ناشران متخلف 
در نمایشگاه سی و سوم حضور ندارند

وی درباره ناشرانی که در دوره گذشته تخلف داشتند، گفت: ناشرانی که در سی و دومین دوره نمایشگاه تخلفاتی داشتند و رأی قطعی برایشان صادر شده برای احترام به این صنعت و اهالی آن امسال در نمایشگاه حضور نخواهند داشت و از این بابت ناراحت هستیم آن‌هایی که آثار خوبی داشتند نمی‌توانند آثارشان را عرضه کنند اما امیدواریم پس از محرومیت که حسب قانونی اتفاق افتاده بتوانند در دوره‌های بعد باشند.
رئیس نمایشگاه در واکنش به حضور نداشتن برخی ناشران در نمایشگاه امسال گفت: برخی ناشران تمایل داشتند فقط در نمایشگاه مجازی باشند و عده‌ای هم ترجیح دادند کلاً شرکت نکنند که ارتباطی با مسئله ممیزی ندارد. سیاست‌های ممیزی تقریباً ثابت است و برای سلامت روانی جامعه اتخاذ می‌شود و سخت‌گیری صورت نگرفته و احترام به نویسندگان و پدیدآورندگان از وظایف دولت است.

بودجه نمایشگاه سی و سوم؛
رقمی بیش از 30 میلیارد

احمدوند درباره بودجه برگزاری نمایشگاه امسال تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب یک رویداد پرهزینه است. طبیعتاً تأمین این هزینه‌ها از عهده بخش خصوصی برنمی‌آید و امکان درآمدزایی آن هم حداقلی است. محل اصلی کسب درآمد اجاره غرفه‌هاست که با حمایت دولت مبلغ دریافتی از ناشران برای این امر به حداقل ممکن رسیده است. به هر حال این رویداد فرهنگی کم‌نظیر است و طبعاً هزینه‌های بسیاری خواهد داشت. آخرین دوره نمایشگاه با ۳۰ میلیارد تومان هزینه برگزار شد و این دوره با وجود افزایش قیمت‌ها و تورم افزایش پیدا خواهد کرد و میزان دقیق بودجه پس از برگزاری نمایشگاه اعلام می‌شود اما قول می‌دهیم نظارت دقیق و شفافی بر صرف هزینه‌ها صورت می‌گیرد. 

قطر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب خواهد بود
رمضانی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به میهمانان و ناشران خارجی حاضر در این دوره نمایشگاه عنوان کرد: ۳۲ کشور در نمایشگاه امسال حضور دارند و برخی از این کشورها در سالن ناشران خارجی و برخی در بخش بین‌الملل خواهند بود؛ همچنین میزبان ۲۵ میهمان خارجی و رئیسان سه نمایشگاه‌ بین‌المللی هستیم و میهمان ویژه امسال نیز قطر خواهد بود زیرا نمایشگاه کتاب باسابقه‌ای برگزار می‌کند و در این رویداد به ظرفیت‌های فرهنگی کشور خود و ارتباطات فرهنگی میان کشور قطر و ایران در جام جهانی فوتبال می‌پردازیم.
وی در ادامه درباره جانمایی ناشران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: برای نخستین بار همه ناشران در فضای مسقف حضور دارند. در مجموع ۹۰هزار مترمربع فضا در مصلی در اختیار داریم که غرفه همه ناشران در آن جانمایی شده‌اند. برگزاری توأمان نمایشگاه مجازی و حضوری هزینه‌های بسیاری دارد و دولت برای کم کردن بار ناشران حمایت‌های خوبی انجام داده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه