چشم گیشه به کمدی

نگاهی به فروش فیلم‌های اکران عید فطر

چشم گیشه به کمدی

صبا کریمی

سینما در 10روز‌ اخیر با سه فیلم جدید به استقبال اکران عید فطر رفت و فیلم‌های «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «انفرادی» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی و «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی از ۷ اردیبهشت ‌ماه نمایش خود را آغاز کردند.

از میان فیلم‌های نوروزی، پنج فیلم به دلیل حفظ کف فروش همچنان روی پرده می‌مانند اما فیلم‌های «قدغن» و«گل به خودی» از سرگروه حذف شده و «لامینور» و «انفرادی» به ترتیب در گروه سینمایی کوروش و مگامال به نمایش در‌آمدند. این در حالی است که طبق روال هر ساله خبری از اکران هفت فیلم جدید در سرگروه‌ها نبود و فیلم‌های نوروزی در کنار سه فیلم جدید به کار خود ادامه خواهند داد.
فیلم سینمایی «انفرادی» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی که اکران خود را از هفتم اریبهشت‌ماه آغاز کرده، تاکنون بیش از ۲۳۹هزار بلیت در ۳۶۲سالن فروخته است و طی هفته گذشته ۷میلیارد و ۳۸۴میلیون تومان فروش داشته که فروش کلی فیلم را طی ۱۰ روز به رقمی معادل ۸ میلیارد و ۵۸۷ میلیون تومان رسانده است.

منتظر یک کمدی جدید باشید
اطیابی که حالا یکی از تضمین‌کنندگان قطعی گیشه است به تازگی اکران «دینامیت» را پشت سر گذاشته، فیلمی که توانست در دوران کم‌فروغی سینما ناشی از کرونا، جان تازه‌ای به سالن‌های نمایش بدهد. او در حالی که این روزها تازه‌ترین فیلم کمدی‌اش را با یک ترکیب مخاطب‌پسند یعنی رضا عطاران و احمد مهران‌فر روی پرده سینماها دارد، مشغول فیلم‌برداری یک کمدی جدید به نام «بخارست» با نقش‌آفرینی پژمان جمشیدی، حسین یاری، امیرحسین آرمان و هادی کاظمی است.

آیا «انفرادی» ۱۰۰ میلیاردی می‌شود؟
ابراهیم عامریان و مسعود اطیابی که تاکنون در ساخت چندین کمدی با یکدیگر همکاری داشته‌اند حالا به فروش «انفرادی» امیدوارتر از قبل هستند؛ چرا که «دینامیت» با فروش قابل توجه‌اش تقریباً آن‌ها را در شناخت ذائقه مخاطب مطمئن کرد و حالا عامریان تهیه‌کننده انفرادی پیش‌بینی کرده این فیلم بیش از ۱۰۰میلیارد تومان خواهد فروخت؛ اتفاقی که چندان بعید هم به نظر نمی‌رسد؛ چرا که این روزها بازار کمدی داغ است و گیشه سینما وابسته به این ژانر شده و از سویی دیگر مخاطبان هم استقبال خوبی از آن می‌کنند. 

یک شروع کم‌رمق برای آقای کارگردان
اما «لامینور» ساخته داریوش مهرجویی سرانجام و پس از کش و قوس‌های فراوان با مساعدت رئیس سازمان سینمایی اکران شد. این فیلم که در ماه‌های اخیر با حاشیه‌های فراوانی دست و پنجه نرم کرد و آقای کارگردان از اکران نشدن فیلمش در نوروز حسابی عصبانی بود این روزها روی پرده است. آخرین فیلمی که از مهرجویی در سینما به نمایش درآمد «اشباح» بود و او حالا پس از هشت سال دوباره به سینما بازگشته است. علی نصیریان، عزت‌الله رمضانی‌فر، علی مصفا، سیامک انصاری، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق، رضا داوودنژاد و... از بازیگران این فیلم سینمایی هستند و باید منتظر ماند و دید در هفته‌های آینده استقبال طرفداران مهرجویی از اثر جدیدش چگونه خواهد بود. اما لامینور در هفته گذشته با فروش بیش از ۱۵هزار قطعه بلیت و اکران در ۲۴۴ سالن نزدیک به ۵۳۸ میلیون تومان فروش داشته و مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران را به رقم ۷۳۰میلیون تومان رسانده است.
و اما آخرین فیلم دور نخست اکران عید فطر یعنی «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی نسبت به فیلم‌های کمدی در حال اکران فروش چندانی نداشته است. این فیلم که محصول سال۹۸ است و با بازی پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان و جواد عزتی در سی و هشتمین جشنواره فجر به  نمایش درآمده داستان متفاوتی دارد و در زمان نمایش با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو بود و در بخش بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد شد. مغز استخوان در هفته گذشته با فروش بیش از ۱۳هزار بلیت در ۱۴۵سالن نزدیک به ۵۱۰ میلیون تومان فروش داشته و رقم کلی فروش طی 10روز اکران را به ۵۹۸ میلیون تومان رسانده است.
​​​​​​​
فروش ۱۰ میلیارد در ۱۰ روز 
با این اوصاف سه فیلم منتخب اکران عید فطر در طول مدت نمایش خود در مجموع ۹میلیارد و ۸۷۶میلیون تومان به گیشه افزوده‌اند که بخش عمده این فروش متعلق به فیلم «انفرادی» است.
اما تا بحث فیلم‌های کمدی داغ است، بد نیست اشاره‌ای هم به فیلم «سگ‌بند» کنیم که در ترکیب اکران نوروزی امسال قرار داشت و این روزها همچنان به فروش خوبش ادامه می‌دهد، گرچه به نظر می‌رسد با آمدن یک رقیب تازه‌نفس یعنی انفرادی تا حدودی شاهد افت فروش این فیلم هم باشیم.
«سگ‌بند» که از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ به نمایش درآمده تعداد 906هزار و 401 قطعه بلیت فروخته و در هفته گذشته رقم ۳ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان را ثبت کرده و مجموع فروش را به ۲۹ میلیارد و ۴۰۴ میلیون تومان رسانده است. 
با توجه به آمار اعلام شده توسط سمفا، طی هفته گذشته با احتساب همه فیلم‌های در حال اکران، سینما ۳۹۷ هزار و ۹۷۵ مخاطب داشته که فیلم‌ها در ۱۵ هزار و ۸۵۳ سانس به نمایش درآمده و مجموع فروش ۱۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان را ثبت کرده است.  بر پایه گفته علی سرتیپی، سخنگوی شورای صنفی اکران فیلم‌های «بدون قرار قبلی»، «هناس»، «بازیوو» و «والدین امانتی» (در ژانر کودک و نوجوان)، «چند می‌گیری گریه کنی۲»، «روز ششم»، «بی‌صدا حلزون»، «علفزار»، «طلاخون» و «تی‌تی» می‌توانند برای اکران۲عیدفطر با سرگروه‌ها مذاکره کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه