دموکراسی توییتری

پیش‌بینی آینده سیاست در آمریکا پس از خرید جدید ایلان ماسک

دموکراسی توییتری

پس از ماه‌ها کش و قوس فراوان سرانجام ایلان ماسک موفق به توافق با سهامداران اصلی توییتر و خرید این شرکت به رقم 44میلیارد دلار شد.

پس از این معامله بزرگ در عرصه ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی، اکنون این پرسش مطرح شده که خرید توییتر از سوی ایلان ماسک بر مسائل سیاسی همچون رقابت‌های سیاسی در آمریکا، آزادی بیان و... چه تأثیراتی خواهد گذاشت؟ اعلام خرید توییتر توسط ایلان ماسک همانند تقسیم سیاست‌ورزی در آمریکا میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دو واکنش متفاوت را در پی داشت. در یک سوی ماجرا دموکرات‌ها که در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری 2020، در همگرایی با مدیریت وقت توییتر در کنترل ادعاهای جمهوری‌خواهان حتی دونالد ترامپ را هم برای همیشه از فعالیت در آن محروم کرده بودند، به‌شدت نسبت به خرید سهام این شبکه اجتماعی اظهار نگرانی کرده‌اند. در این میان، اشخاصی مانند الیزابت وارن، رهبر اکثریت سنا این معامله را حتی برای دموکراسی خطرناک دانست. در سوی مقابل، جمهوری‌خواهان که خاطرات خوشی از مدیریت توییتر در چند سال اخیر نداشته و همواره آن را به سانسور هدفمند صدای خود متهم می‌کردند، به شکلی قابل توجه از رخداد جدید حمایت کرده‌اند تا آنجا که فرماندار ایالت تگزاس که ساکنان آن را بیشتر جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند از ایلان ماسک خواست دفتر مرکزی توییتر را به این ایالت منتقل کند. گفتنی است تا پیش از این، توییتر درمقابل سانسور هر 54 نفر جمهوری‌خواه، تنها یک دموکرات را محدود کرده بود. بدون تردید خرید توییتر توسط ماسک می‌تواند تغییری بزرگ را در معادلات سیاسی مانند انتخابات کنگره در 2022 و ریاست جمهوری در سال 2024 بر جای بگذارد. اکنون بسیاری از دموکرات‌ها نگران هستند که مدیریت ماسک بر توییتر زمینه‌ساز عدم حذف دیدگاه مخالفانشان به روال سابق باشد. نگرانی اصلی آن‌ها این است که بر خلاف دو سال گذشته، جمهوری‌خواهان و منتقدان سیاست دموکرات‌ها به صورت آشکار مواضع خود را بیان کنند و همین امر زمینه‌ساز تحولاتی بزرگ در عرصه معادلات سیاسی این کشور باشد. 
این دغدغه به‌ویژه وقتی جدی شد که پیش از این، ایلان ماسک اعلام کرده بود قصد دارد آزادی بیان و ویژگی‌های جدیدی را در این شبکه اجتماعی افزایش دهد. او تأکید کرده بود: «امیدوارم حتی بدترین منتقدان من هم در توییتر بمانند، چون معنای آزادی بیان همین است».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه