بازگشت به سیاست پوسیده «چماق و هویج»

همزمان با ادامه بن بست در وین آمریکا طرح تحریمی جدیدی علیه ایران تصویب کرد

بازگشت به سیاست پوسیده «چماق و هویج»

قدس

سیاست یکی به نعل و یکی به میخ زدن مقامات آمریکایی در ماجرای برجام ظاهراً همچنان ادامه دارد.

بر اساس این رویه در حالی که یانکی‌ها از یک طرف مدعی ادامه دیپلماسی برای دستیابی به توافق هسته‌ای با تهران هستند، در سوی دیگر نه تنها یک گام از تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان عقب‌نشینی نکرده‌اند بلکه هر روز گام جدید ضدایرانی به اجرا درمی آورند. البته این نوع رویکرد 
کاخ سفیدنشینان بیانگر یک واقعیت دیگر هم هست و آن هم بروز اختلاف و دودستگی شدید میان مقامات کاخ سفید بر سر نوع تعامل با جمهوری اسلامی ایران است، همان چیزی که کارشناسان از آن به عنوان مهم‌ترین عامل شکست مذاکرات برجامی اخیر در وین یاد می‌کنند.

تصویب دو طرح ضدایرانی طی دو روز
اما در آخرین گام همزمان با ادامه مذاکرات برجامی در وین، سناتورهای آمریکایی بامداد پنجشنبه دومین طرح ضدایرانی خود را با هدف جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصویب کردند. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، طرح مذکور که اقدامی غیرالزام‌آور برای دولت آمریکاست، از کاخ سفید می‌خواهد تا زمانی که تهران بعضی از پیش‌شرط‌های دشوار از جمله محدود کردن فعالیت موشکی بالستیک را نپذیرفته، به توافق هسته‌ای بازنگردد. این اقدام در حالی بود که سنا تنها ساعتی پیش از آن، طرح ضدایرانی دیگری برای حفظ تحریم‌ها علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با هدف محدود کردن تجارت نفتی پکن-تهران، تصویب کرده بود.
روز چهارشنبه همچنین وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن اکنون به طور همزمان برای دو سناریو آماده می‌شود که در یکی بازگشت متقابل ایران به توافق هسته‌ای وجود دارد و همزمان شاید در سناریویی دیگر در آن هیچ توافقی با ایران وجود نداشته باشد. این موضع‌گیری را 
«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری اعلام کرد و گفت: «از آنجایی که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام یک پیشنهاد نامشخص است، ما اکنون به طور همزمان برای دو سناریوی مختلف آماده هستیم». شبکه خبری العربیه که وابسته به حکومت آل سعود است در گزارشی از این مسئله به افزایش یأس در وزارت خارجه آمریکا به ویژه به دلیل ناکام ماندن سیاست‌گذاری این کشور در قبال ایران تعبیر کرده و می نویسد: «با آنکه ایالات متحده توانسته جبهه غرب را در پس زدن حمله روسیه به اوکراین متحد کرده و رهبری کند، وزارت خارجه این کشور در متحد ساختن دنیا علیه ایران و چین آن‌قدر مؤثر عمل نکرده است».
اظهارات ند پرایس در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن با دنبال کردن سیاست‌های ضد ایرانی خود، حاضر به پذیرفتن خطاها و در عین حال اصلاح اقدامات قلدرمآبانه‌اش در قبال مسئله هسته‌ای و همچنین دیگر مسائل مرتبط با ایران نیست. با وجود این، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال یک راهکار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهادشان فرستادن «انریکه مورا» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است. سخنان خصمانه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی اعلام شده که دو روز پیش از این، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرلندی خود گفته بود: اکنون این طرف آمریکایی است که باید با رویکردی واقع‌بینانه، به اصلاح رفتار غیرقانونی ترامپ مبادرت ورزد و در مسیر ابتکار سیاسی گام بردارد و مسیر دیپلماسی را برای رسیدن به نقطه توافق نهایی ادامه می‌دهیم.

توافق فرابرجامی غیرممکن است
گفتنی است مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. همان‌گونه که گفته شد یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین دو دستگی میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در خصوص برجام بوده است. این در حالی است که روز گذشته نشریه آمریکایی پولتیکو به نقل از برخی منابع مطلع مدعی شده اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در محافل خصوصی «تقریباً اذعان کرده‌اند» توافق با ایران بر سر مسائلی فراتر از برنامه هسته‌ای این کشور دیگر ممکن نیست. خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز روز گذشته با اشاره به افزایش قیمت نفت و تأکید بر این واقعیت که اقتصاد ایران اکنون چندان متکی به احیای برجام نیست، نوشت: این موضوع در صورت ازسرگیری مذاکرات وین، اهرم قوی برای مذاکره‌کنندگان ایرانی ایجاد می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه